Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sprang på denna tråd viewtopic.php?t=36811, där det diskuteras vad en igensatt vevehusventilation kan ställa till med (motorras) och att det är vanligt förekommande (standard efter ett visst antal mil).

Drabbades av halvsvår ångest efter att ha läst tråden. Mina frågor:

- Hur kollar man att vevhusventilationen inte är täppt

- Hur åtgärdar man en täppt ventilation

Bilen i fråga är en V70 2.5T (motor B5254T6)
Ett litet enkelt standardtest är att ta bort oljepåfyllningslocket och kolla så att det finns ett lagom undertryck där. Typ med en hand att hålla för.

Många motorer går inget vidare om det saknas undertryck i ventilkåpan, exvis min gamla kära bmw e39 protesterade ganska ordentligt när jag glömde att sätta dit oljelocket efter att ha bytt olja. Med ditsatt lock så spann den härliga raka sexan som en katt igen, så kanske kan man se det på rent beteendemässiga saker också. Men som sagt kolla att det finns ett rimligt undertryck då bör vevhusventilationen vara rätt ok.
Kan tillägga att på Volvomotorer typ B5254T6 som jag har i min gamla S80-07 så tutatde det riktigt störigt från motorn när vevhusventilationen satt igen, vet ej exakt varifrån ljudet kom men kanske från oljestickan om det pressas på övertryck. Ibland kan man se det på att oljestickan poppar upp av övertrycket. Som sagt, ska vara ett lätt undertryck annars är det inte rätt.
Bakre länkarmsbussning

Såg på Youtube att det finns "f&o[…]

Volvo car UX

Tänkte det också. Tack för lä[…]

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husgav[…]

webasto doserpump v70n 07

Går bra med 12V