Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knetha
Nu ikväll när frun körden hem med våran V70 -01 så fick hon felmeddelande "Serva omgående / Kör sakta" under körning. Bilen började också gå sämre. Hon körde sakta och felkoden försvann snabbt igen men bilen går inte som den ska.

Kopplade in diagnoskabeln och hade först "pending" felkod P0300 och efter en stund dök P0301 upp, också den pending, "Missfire". (Jag har sedan tidigare fel på förvärmningen på den övre lambdasonden, men det ska väl inte ha med detta att göra ?) Det känns inte som den går på alla cylindrarna, men den går bra att varva upp men rycker till i början.

Gissar att tändstift eller tändspole är de första gissningarna på detta fel. Cylinder 1 ska det ju vara på fel vid. Är det OK att bara byta tändstiftet på 1:an - även om det inte blir samma märke som de andra (minns inte vad som sitter nu och vill handla innan byte) ? Om felet blir avhjälpt byter jag såklart även de andra 4 men då det inte är "dags" för byte så känns det bättre att bara köpa en till att börja med.

Tändspolen - kan man på något sätt felsöka den ? Stod på skruvat.se att den blir varm (jfr med ljummen) om den är defekt men hur snabbt blir den varm och hur snabbt svalnar den innan jag fått bort den - och ska man bränna sig på den om den är defekt ?

Mycket tacksam för tips ! (Och ja, jag ska byta lambdasonden - en beg. ligger i bagaget med kontakten satt så långt ner i motorrummet...)

Är det dumt att köra med bilen i nuvarande skick, även om det bara är för att hämta nya tändstift ?
Användarvisningsbild
av Knetha
Nu har jag skiftat tändstiftet mellan cylinder 1 och 2 (antar att cylindrarna räknas i nummerordning från vänster=1 till höger när man står framför bilen och tittar på motorn, iallafall var det någon tidigare som med tuschpenna skrivit så på tändspolarna). Raderade sedan felkoderna, bilen går forfarande illa och jag får felkod P0300 och sedan P0301 (båda pending). Så fel på tändstiftet kan jag väl tyvärr räkna bort...

Efter att bilen gått några minuter kände jag på tändspolarna och alla var helt kalla. Skulle det innebära att det inte heller är tändspolen som är defekt (skruvat.se skrev ju något om att en defekt tändspole blir varm) ? Kan man skifta tändspolen mellan 2 olika cylindrar för att se om felet flyttar sig ?

Vad kan det annars vara för fel ? Kablaget, men det är kanske inget man ger sig på själv och lagar... ?:-/

Lambdasonden är nu bytt, så den var inte heller "skyldig".
Användarvisningsbild
av Knetha
Eftersom alla tändspolarna heter samma så ansåg jag själv att de var flyttbara mellan varandra. Sagt och gjort så skiftade jag 1:an och 4:an. Raderade felkoderna. Bilen gick lika hackigt fortfarande. Först blir det, som varje gång förr, P0300 och efter en kort provtur fick jag fram P0304 (åter igen båda pending) ! Jag har alltså flyttat felet och därmed borde det väl bara vara att byta tändspolen?

Det fanns MASSOR på skrotarna i Västerås som tur var, så det blir nog affär imorgon - och förhoppningsvis är bilen sedan frisk igen... :roll:
av baljbalj
Spännande läsning. Snyggt jobbat att isolera felet! Hoppas det löser sig med en ny tändspole.
av Solomon
Hej
akut hjälp Jag tänkte byta tändstift och lossa upp fyra tändstiften när jag såg de nya stiften var fel storlek och de gamla också ser bra ut sen sätta in de gamla. När jag starta bilen motorlampa blinkar och när jag göra obd2 sökning kommer fyra felkod som ni ser nedanför.

P0300 powertrain Random/multiple cylinder Misfire Detected

P0302- powertrain 2 Cylinder misfire Detected

p0301-powerfrain Cylinder 1 Misfre Detected

p0304 -powertrain cylinder 4 Misfire Detected

vad kan det bli fel? snälla hjälpa mig tack
av MickeM
Sitter kontakten i alla tändspolarna ordentligt?

Och visst satte du rätt kabel i rätt tändspole?

Kablarna är korta, men flera har lyckats sätta dom i fel spole.
av Andreas12
MickeM skrev:Sitter kontakten i alla tändspolarna ordentligt?

Och visst satte du rätt kabel i rätt tändspole?

Kablarna är korta, men flera har lyckats sätta dom i fel spole.
Jag kan intyga att det var ganska lätt att få dom på fel plats..
Lagom stressad o det såg rätt ut men.... :mad:
av Solomon
My God tack att ni är här. kablarna sitter bra tror jag. Jag byter varandra tändspolen från fyra till två bilen startar och lyser motorlampa o koden kommer
P0300- powertrain 2 Cylinder misfire Detected

p0302-powerfrain Cylinder 1 Misfre Detected

p0303 -powertrain cylinder 4 Misfire Detected
sen ta ut alla stiften och sätta in bilen blir bättre men lite grov vid tomgång. Då kommer koden bara p0303 då byte jag spolen från 3 till 4 ingen skillnad och ta av stiften från 1 till 2 och 2 i 1.
koden kommer p0300 p0302 p0303. nu blir jag less.
Kan det bli tändspole eller stiften? stiften går 10,000 mil jag menar det byte när bilen gått 5000 eller 3000 mil jag har glömt men det finn kvitto i bilen. nu går bilen 13000 mil.
Bilen e en volvo v60 2012
OBS jag har hittat en kabel som lite skada men inte helt skadad men gummi skadad man kan ser aluminiumen som går från tändspolen till ner.
tack jag hoppas ni förstår mig

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]