Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev:Vi behöver inte anlita jurister här, och vi har bra konsumentskyddslagar.
Jodå det krävs absolut om firman säger "näpp". Du kommer ingenstans via ARN eller liknande. Allt vilar på att bilfirmorna tar sitt ansvar, men om de inte gör det krävs jurister även i Sverige.
Lövet skrev: tis 12 mar 2019, 13:02
least skrev:Vi behöver inte anlita jurister här, och vi har bra konsumentskyddslagar.
Jodå det krävs absolut om firman säger "näpp". Du kommer ingenstans via ARN eller liknande. Allt vilar på att bilfirmorna tar sitt ansvar, men om de inte gör det krävs jurister även i Sverige.
Håller med dig fullständigt!!! Och det händer allt oftare att bilfirmor inte tar sitt ansvar. Man försöker snacka bort problemen.

Till exempel när det gäller vibrationer i ratten på motorväg så skyllde en Volvo verkstad på att: "Volvos nya bilar tar upp ojämnheterna på vägen på ett helt annat sätt"......vadå, tar bilen upp ojämnheterna med ratten eller? Vad gör stötdämparen då?
Senast redigerad av 1 Bigx86, redigerad totalt 0 gånger.
Bigx86 skrev: Håller med dig fullständigt!!! Och det händer allt oftare att bilfirmor inte tar sitt ansvar. Man försöker snacka bort problemen.
Er det noen endring i retningslinjer fra Volvocars sentralt, når det kommer til klage/reklamasjoner? Det var veldig lite problemer med mine forrige to Volvoer og forhandler. Var det noe galt, så ble det fikset uten at jeg sa ifra, eller så tok de det så fort jeg sa ifra.

Nå forsøker forhandler isteden og finne på alle mulige rare forklaringer på hvorfor ting er som de er, og jeg synes nesten jeg kan se i ansiktet deres at de synes selv de høres dumme ut.
Bigx86 skrev: ons 13 mar 2019, 09:42 Till exempel när det gäller vibrationer i ratten på motorväg så skyllde en Volvo verkstad på att: "Volvos ny bilar tar upp ojämnheterna på vägen på ett helt annat sätt"......vadå tar bilen upp ojämnheterna med ratten eller? Vad gör stötdämparen då?
Var det verkstaden eller en enskild mekaniker som sa detta?
Och vad gjorde du efter att de sagt detta?
En enskild mekaniker, enligt honom hade han provkört bilen med sin chef. Jag orkade inte ta diskussionen, det är så energikrävande och tjatigt att försöka överlista en bilmekaniker när man själv inte är kunnig inom området. Men nu har jag upplevt att vibrationerna har blivit kraftigare, så det blir att boka in en tid igen!
phantomblot skrev: ons 13 mar 2019, 11:03
Bigx86 skrev: Håller med dig fullständigt!!! Och det händer allt oftare att bilfirmor inte tar sitt ansvar. Man försöker snacka bort problemen.
Er det noen endring i retningslinjer fra Volvocars sentralt, når det kommer til klage/reklamasjoner? Det var veldig lite problemer med mine forrige to Volvoer og forhandler. Var det noe galt, så ble det fikset uten at jeg sa ifra, eller så tok de det så fort jeg sa ifra.

Nå forsøker forhandler isteden og finne på alle mulige rare forklaringer på hvorfor ting er som de er, og jeg synes nesten jeg kan se i ansiktet deres at de synes selv de høres dumme ut.
Jag antar att man försöker hålla nere på kostnaderna då det är så mycket problem. Förra Volvo bilarna har funnits ett tag och dem sista åren så var dem i princip felfria.
Bigx86 skrev: ons 13 mar 2019, 13:39 En enskild mekaniker, enligt honom hade han provkört bilen med sin chef. Jag orkade inte ta diskussionen, det är så energikrävande och tjatigt att försöka överlista en bilmekaniker när man själv inte är kunnig inom området. Men nu har jag upplevt att vibrationerna har blivit kraftigare, så det blir att boka in en tid igen!
Och precis därför finns det en kundansvarig på alla ÅF.
Just för att du inte ska behöva tjaffsa med enskilda mekaniker (som ofta är stressade och vill få iväg kunden snabbt).
Bigx86 skrev: Jag antar att man försöker hålla nere på kostnaderna då det är så mycket problem. Förra Volvo bilarna har funnits ett tag och dem sista åren så var dem i princip felfria.
Det där kan du inte ens tro på själv....

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]