av andhil01 - tis 12 mar 2019, 20:43
- tis 12 mar 2019, 20:43
Skulle behöva lite hjälp här...
Häromdagen fick jag varning för låg kylvätskenivå.
Kollade runt lite snabbt efter tecken på läckage, men fann inget då.
Inget övertryck i expansionskärlet.
Fyllde på 0,5L, men snart var varningen tillbaka.
Efter lite noggrannare inspektion fann jag ett läckage från en svart plastgren som sitter på motorns framsida precis över startmotorn. Man kan se hur det droppar från grunkans bak/undersida.
Någon som känner igen grunkan? Det sitter en tempsensor i den också. Dock inte kring den det läcker.
Verkar som den är skruvad mot blocket, troligen där läckan finns. En obehaglig överraskning var dock den oljegegga som fanns i slangen mellan spjällhuset och insuget... ser ju ut att vara vatten inblandat i den gråa sörjan. Det borde ju inte hänga ihop?
Läckan var ju "utåt", dvs droppar ner längs motorns utsida.
Eller går det en kylslinga i spjällhuset som kan läcka? Det jag önskar hjälp med:
1: Vad heter plastgrenen? (så jag kan beställa en ny)
2: Trolig orsak till oljegeggan?
Tack på förhand!!
Häromdagen fick jag varning för låg kylvätskenivå.
Kollade runt lite snabbt efter tecken på läckage, men fann inget då.
Inget övertryck i expansionskärlet.
Fyllde på 0,5L, men snart var varningen tillbaka.
Efter lite noggrannare inspektion fann jag ett läckage från en svart plastgren som sitter på motorns framsida precis över startmotorn. Man kan se hur det droppar från grunkans bak/undersida.
Någon som känner igen grunkan? Det sitter en tempsensor i den också. Dock inte kring den det läcker.
Verkar som den är skruvad mot blocket, troligen där läckan finns. En obehaglig överraskning var dock den oljegegga som fanns i slangen mellan spjällhuset och insuget... ser ju ut att vara vatten inblandat i den gråa sörjan. Det borde ju inte hänga ihop?
Läckan var ju "utåt", dvs droppar ner längs motorns utsida.
Eller går det en kylslinga i spjällhuset som kan läcka? Det jag önskar hjälp med:
1: Vad heter plastgrenen? (så jag kan beställa en ny)
2: Trolig orsak till oljegeggan?
Tack på förhand!!