Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Felet kom plötsligt och kändes som typ "soppatorsk" med ryckig och hackig motorgång, kraftförlust, kunde bara köra i 15- km i timmen och fick stanna akut vid vägkanten. Samtidigt tändes den gula motorlampan med texten "check".

Blev väldigt orolig. Det är en Volvo V70 D4, 2014 års modell med nya 180 Hk-motorn. Aldrig visat några feltendenser och har servats enligt manualen, senast i höstas. Är nybesiktigad också.

Satt still med avstängd motor några minuter och startade motorn igen. Samma problem, mycket rycking och liksom flämtande tomgång...stannade till sist av sig själv.

Fick ju ringa bärgare. När han kom dit efter en timme så testade vi igen: denna gång startade bilen utan problem och gick normalt på tomgång - dock lös den gula motorlampan med "check". Men den gick plötsligt normalt igen. Körde den ett par minuter och stängde sen av. Funderade förstås på att köra hem bilen direkt istf att bärga, men blev rädd att felet skulle uppstå igen.

Bilen står nu på en märkesverkstad i väntan på att de ska ställa diagnos på den. Detta kostar drygt 500 kr. Hittar de inte felet då så kostar det 2500 kr/timme att felsöka. Tycker det låter väldigt mycket men är väldigt oerfaren verkstadskund. Försäkringen täcker ingenting då den gått mer än 10.000 mi.

Min skräck är förstås att detta ska ränna iväg i kostnad och jag känner mig nu lite maktlös.

Om verkstaden efter diagnosen säger att de inte hittat felet skulle jag helst bara försöka köra hem min bil och ta den till min privata bilmekaniker som jag litar på. Dock oroad för att få stopp igen på vägen dit!

1. Vilket/vilka troliga fel kan det vara frågan om? EGR-ventil kanske?
2. Om verkstaden inte kan hitta felet efter diagnosen utan vill fortsätta (för 2500kr/tim!), skulle ni chansa och tacka för sig och köra bilen därifrån till den egna mecken?

Förlåt lite dumma frågor som säkert är svåra att svara på då allt "beror på", men jag är intresserad a att höra era tankar och synpunkter. Detta är mitt första inlägg här, och jag känner mig lite nere, så hoppas på att ni har lite uppmuntrande tips förstås!

Hälsningar från Tor
Antar att du inte har Volvia i så fall, eftersom dom täcker till 17000 mil om bilen är köpt hos auktoriserad säljare. Men 10000 mil känns rätt lite oavsett företag :/

Bilen borde ju definitivt ha felkoder som kan underlätta felsökningen dock, så förhoppningsvis hittar dom det direkt.
Sånna här situationer är aldrig kul men det positiva är att bilen vet att något är fel och har genererat en felkod. Så verkstaden ska nog fixa felsökningen enkelt tror jag nog. Det kanske är EGR-bekymmer eller liknande som inte verkar helt främmande på denna motortyp? Men bara utläsning av felkod kan ge svar.
Steffe3: nä jag har inte Volvia och köpte bilen begagnad. Motorfel täcktes bara om bilen gått mindre än 10.000 mil eller var äldre än visst antal år, minns inte antal år.

William85: Precis man blir rätt orolig när man inte vet vad det är...och..verkstäder kan väl konsten att ta betalt gissar jag. Hoppas de hittar nån felkod och att det inte är alltför allvarligt. Avvaktar svar från verkstaden....återkommer och berättar mer när jag vet.
Tack för era svar så länge!, det uppskattades!
Bilia ringde! De hade kört diagnos på bilen och det var EGR-ventilen som var trasig. Drygt 12.000 kr!...fördelat ungefär hälften material, hälften arbete. När de hörde att min helförsäkring inte täckte (gått mer än 10.000 mil) så bad de att få återkomma.

När de senare ringde mig hade de pratat med nån chef på Volvo och beslutat att ge mig 50% rabatt rakt av på hela summan, som "goodwill"!...för att bilen ändå var såpass ny hade väl spelat in.

Nu vet inte jag vad som är rimligt och inte med priset från början, men jag måste säga att detta var generöst av Volvo (för jag tror att de är de som står för rabatten, inte Bilia, så uppfattade jag det iaf)

5800 kr och klar imorgon sa de. Så jag kan faktiskt andas ut och känna att jag har koll på läget, vilket jag inte alls hade förut - läste ju för sjutton om reparationer för 40.000 kr och mer, för grejer som åtminstone för mig lät rätt banala.

Tack för mig så länge!

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]