Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu gjort rent spjällhuset från bägge hållen och bytt packningen den går mycket bättre men märker att den ibland vid rödlysena går dåligt och bluddrar, även när jag ligger på 3'an - 5'an och håller jämn fart och släpper upp gasen kan den "hugga".
Inga felkoder via ScanXL
Vad kan jag mer kolla/göra?
Tacksam för tips!
Har nu bytt Omställningsventil kamaxel mot en som gått mycket mindre än min bil.
Bytt LMM mot en begagnad som gått mycket mindre än min bil.
Bytt tomgångsregulatorn (Volvos benämning är luftventil) mot en helt ny (packningen klistras fast och finns med på sprängskissens fäst del).
Gjort rent slangarna som går till ovanstående.
Bytt olja och blandat in STP fuelinjection i tanken.
Få se nu om ryckningarna försvinner.
Jag har testat avgaserna på OPUS som jag tyckte verkade "feta" får följande värden
CO 1.20
CO2 14,5
HC 114
O2 0.51
Lambda 0.984
Någon som har tips om vad som kan vara orsaken till höga CO värdena och vad man kan göra åt det?
Tacksam för tips.
Det går en slang från ventilkåpan ner mellan (2'ans och 3'ans) grenrör på insuget (SLANG OLJEFÄLLA - VENTILKÅPA),
man ser vad den börjar men inte var den slutar, går denna att byta utan att montera loss grenrören?
Om denna är sprucken kan detta ge upphov till mina höga CO och CO2 värden?
Tacksam för svar och tips.
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]