Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HenkeVFR
Petterlundstrom skrev: tis 05 mar 2019, 06:51
HenkeVFR skrev:Min 2,5T-09 läckte mellan topp och grenrör vid kallstart.
2 bultar hade gått av, en av dem ca 5 mm in i toppen.
Det kostade mig 9000 kr på Volvo, men nu är den tyst och fin vid start.
Hade du också ett tjutande ljud vid kallstarter?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var mer som ett tickande i ca 10 sekunder. sen tystnade det.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Nu så är diagnosen klar!
Precis som misstanken var så är det läckage mellan toppen och avgasgrenröret...en pinnbult som gått av inne i blocket. Så den måste borras ut och så måste det bytas grenrörspackning.
Skulle kosta 14.000 men pga deras allmänna klantighet får jag 5000kr i rabatt så då landar jag på 9000kr

av Yaniz
Var 99,99% säker på att det var läcka mellan block och grenrör. Tycker dock 9.000 kr låter i mesta laget för att inte tala om 14.000 kr!!? Har verkstan tillgång till erforderliga proffsverktyg som exv detta https://www.ridgid.eu/ua/en/10-screw-extractor-set är det inte raketforskning att få ut en pinnbult. Må vara att det i övrigt är trångt, besvärligt och fastrostat, men 14.000 kr för byte av den packningen med eventuellt nya pinnbultar, brickor och muttrar tycker jag är ett väl tilltaget pris. Det skall inte behöva ta mer än absolut max 4-5 timmar för en van mekaniker att åtgärda. Packning, pinnbultar och muttrar kostar inte många kronor. Slutsats: högt pris eller bra timpeng, välj själv.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Yaniz skrev:Var 99,99% säker på att det var läcka mellan block och grenrör. Tycker dock 9.000 kr låter i mesta laget för att inte tala om 14.000 kr!!? Har verkstan tillgång till erforderliga proffsverktyg som exv detta https://www.ridgid.eu/ua/en/10-screw-extractor-set är det inte raketforskning att få ut en pinnbult. Må vara att det i övrigt är trångt, besvärligt och fastrostat, men 14.000 kr för byte av den packningen med eventuellt nya pinnbultar, brickor och muttrar tycker jag är ett väl tilltaget pris. Det skall inte behöva ta mer än absolut max 4-5 timmar för en van mekaniker att åtgärda. Packning, pinnbultar och muttrar kostar inte många kronor. Slutsats: högt pris eller bra timpeng, välj själv.
Jo det är mastigt!
Men är spelat utifrån en hel arbetsdag, de sa att beroende på hur jävligt det sitter fast så vill de inte lova 4 timmar och sen så blir det 8 ändå. Så arbetskostnaden kommer troligtvis bli betydligt lägre...

av Yaniz
Då är jag med, det var en annan femma ...
Användarvisningsbild
av popeye65
Jag hade tur.
2 pinnbultar hade gått av, men inte så mycket så att det inte gick att få på nya muttrar :-)
Grenrörspackningen hade klarat sig.
Grannen fixade det för några hundralappar och nu är bilen tyst vid kallstarten :-)
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
popeye65 skrev:Jag hade tur.
2 pinnbultar hade gått av, men inte så mycket så att det inte gick att få på nya muttrar :-)
Grenrörspackningen hade klarat sig.
Grannen fixade det för några hundralappar och nu är bilen tyst vid kallstarten :-)
Skönt! Är bra att få ha tur ibland :)

av borstarmicke
Tror jag har samma problem.... fast min V70 2.4d -10 slamrar mest vid kallstart en stund.. jobbarkompis med -09 2.5t med samma problem tipsade om att grenröret var ett inte helt ovanligt problem.
Bett dem kolla upp ljudet vid service tidigare, men då var den ju fortfarande varm o jag visste inte om denna problematik....
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
borstarmicke skrev:Tror jag har samma problem.... fast min V70 2.4d -10 slamrar mest vid kallstart en stund.. jobbarkompis med -09 2.5t med samma problem tipsade om att grenröret var ett inte helt ovanligt problem.
Bett dem kolla upp ljudet vid service tidigare, men då var den ju fortfarande varm o jag visste inte om denna problematik....
Om det slamrar kan det ju vara VVT-enheten.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]