Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid två tillfällen har något mycket obehagligt hänt på vår XC90, MY17. Av ren tur har det bara hänt när bilen stått utanför huset, och vi har varit hemma. Och t ex inte när bilen stått på infartsparkeringen och vi har varit på jobbet, flera mil därifrån.

Det första som hände var att min fru av en händelse tittade ut genom fönstret och såg att alla fyra rutorna var helt neddragna - i en i övrigt låst bil. Vi hade inte dragit ner dem, de var uppdragna när vi lämnade bilen någon timme tidigare.

En andra grej var idag, då VOC:en plötsligt larmade om att dörrarna var olåsta. När jag gick ur för att kolla var det ännu värre än så: bakluckan var vidöppen, och dörrarna som sagt olåsta.

Var är det här? Tänk, som sagt, om det händer på dagtid bland en massa andra bilar på en parkering när man själv är flera mil därifrån. Eller om man är utomlands och har bilen på parkeringen vid Arlanda. Det vore ju ren katastrof!

Har någon annan varit med om detta? Hur svårt skulle det vara för en verkstad att hitta detta fel och åtgärda. Det känns oerhört svårhittat. :(
Senast redigerad av 1 volvoamatören, redigerad totalt 0 gånger.
volvoamatören skrev:Vid två tillfällen har något mycket obehagligt hänt på vår XC90, MY17. Av ren tur har det bara hänt när bilen stått utanför huset, och vi har varit hemma. Och t ex inte när bilen stått på infartsparkeringen och vi har varit på jobbet, flera mil därifrån.

Det första som hände var att min fru av en händelse tittade ut genom fönstret och såg att alla fyra rutorna var helt neddragna - i en i övrigt låst bil. Vi hade inte dragit ner dem, de var uppdragna när vi lämnade bilen någon timme tidigare.

En andra grej var idag, då VOC:en plötsligt larmade om att dörrarna var olåsta. När jag gick ur för att kolla var det ännu värre än så: bakluckan var vidöppen, och dörrarna som sagt olåsta.

Var är det här? Tänk, som sagt, om det händer på dagtid bland en massa andra bilar på en parkering när man själv är flera mil därifrån. Eller om man är utomlands och har bilen på parkeringen vid Arlanda. Det vore ju ren katastrof!

Har någon annan varit med om detta? Hur svårt skulle det vara för en verkstad att hitta detta fel och åtgärda. Det känns oerhört svårhittat. :(
Har du möjligtvis lämnat den tredje (lilla) nyckeln i handsfacket?
Jag har för mig att rutorna har gått ner av dig själva på min bil. Har varit en del skriverier om liknande problem här tidigare.
volvoamatören skrev:Öppnar aldrig med nyckel. Alltid keyless. Och detta har ju hänt efter att vi låst bilen och gått därifrån.
Jepp, poenget mitt var at dette kan hende om du f eks har nøkkelen i lommen og den kommer i klem mens bilen er innenfor rekkevidde.

En kollega var ute for dette. Han hadde nøkkelen i lommen inne i huset. Vinduene gikk ned fordi nøkkelen kom i klem, og interiøret ble så vått i regnet gjennom dagen at det måtte demonteres for tørking.

Sent from my iPhone using Tapatalk
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]