Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
V70 2.0F -08.
Det har hänt några gånger att parkeringsbromsen har "fastnat" när man släpper den. Det tar flera sekunder för den att släppa och det känns som ett litet "knyck" när den släpper.
Bilen har gått + 15 000 mil och detta har jag märkt av på senaste tiden. Det händer inte varje gång, men tillräckligt ofta för att man skall fundera på det. Nya bakbromsar för 1 och ½ år sedan och nya bromsskivor för ett par månader sedan.
Kan det vara så att bromsbeläggen har frusit fast? Jag kör inte alltid varje dag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst kan dom det.

Frysa fast eller rosta fast om du precis kört på saltad väg innan du parkerar några dagar.

Jag brukar göra rent och smörja rörliga delarna i bromsoken så minskar risken.
Användarvisningsbild
av apersson850
MIn hädangångne far, som drev lastbilsåkeri i mer än 30 år, brukade säga: "Parkeringsbromsen ska åtdragas vid varje stannande, för att sedan omedelbart lossas."
Vilket alltså ska tolkas som att parkeringsbromsen ska användas ofta, men inte stå åtdragen länge.
Att ha parkeringsbromsen åtdragen flera dagar är rena fördärvet. Även om du bromsat rejält, med färdbromsen, innan du stannar, så kryper fukt gärna in vid kanten på belägget, och så får du en valk på skivan. Har du tur kan den gå att bearbeta bort, men har du inte tur har du förstört skivan efter ett enda tillfälle. Det gäller förstås speciellt om skivan är blöt när du drar åt parkeringsbromsen.
Ska du stå flera dagar i en brant backe, där det inte finns något annat sätt att se till att bilen står kvar, bör du istället lägga en kloss under ett eller flera hjul.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: lör 09 mar 2019, 11:00 MIn hädangångne far, som drev lastbilsåkeri i mer än 30 år, brukade säga: "Parkeringsbromsen ska åtdragas vid varje stannande, för att sedan omedelbart lossas."
Det där får jag inte ihop alls? Lastbilar har ju pneumatiska bromsar med fjäderanläggning. När man har stått ett tag med lastbil blir de ju automatiskt maximalt anlagda så han kan ju aldrig ha följt sitt eget råd.
Användarvisningsbild
av apersson850
Han sa det redan före 1969, när vi köpte den första Scanian med fjäderbroms. Senare syftade han förstås på personbilar, när han sålt rörelsen. Men erfarenheten kom främst från bilar med manuellt ansatt broms.

Jag brydde mig inte om att skriva alla detaljer i inlägget, eftersom de för de flesta, som aldrig kört lastbil, inte har någon relevans. Men du får ett pris för "good catch"!
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning