Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pnyhlen
Hej på er.

Jag har adaptiv farthållare samt kollisionsvarnare på bilen.
Bilen är en xc70 -14.
Problemet är att efter några minuters körning så får jag upp meddelandet "radar blockerad"
Grejen är att det spelar ingen roll om det är strålande sol eller om det regnar, det blir samma sak ändå.
Har testat att torka av ordentligt osv,
Är det någon som varit med om nått liknande.?
Visst det är väl ingen så där dödligt viktig funktion. Men irriterande än det.
Mvh Pär
Användarvisningsbild
av Steffe3
Är det något som har "bara dykt" upp, eller har du haft det hela tiden? Tänker om du har extraljus monterade t.ex, dom kan störa radarn som sitter i fronten (bakom den fula plattan i grillen).
av mikebike
Jag fick ett ökande antal felmeddelande på min V60-12 om att radarn var blockerad, trots att den inte var det.
Det löstes med en mjukvaruuppdatering som höjde tröskeln för vad som betraktas som blockerat.
av knauande
Jag har fått samma felmeddelande men det var pga imma framför sensorerna i framrutan, framför backspegeln.
Ska tillägga att detta var i vintras och det skedde efter en stunds körning.
Fast i min bil är meddelandet inte identiskt. Det finns en pil som pekar på olika ställen, beroende på om det är radarn i grillen eller kamera/laserscanner bakom rutan som är blockerad.
av haz
Har en XC70 2016 med adaptiv farthållare och får felmeddelandet radar blockerad . Men det är intermittent långa tider fungerar radarn och den adaptiva farthållaren, Någon som vet om det sitter någon anslutning i kabelstammen till radarn som kan glappa och var den i så fall sitter?
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]