Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Leopold skrev: ons 06 mar 2019, 17:43
joel80 skrev:I förslaget från Tysklands regering som dom hoppas kunna klubba igenom i år är det 130km/h som maxhastighet som ska gälla från och med år 2023.
Om detta är sant så hoppas jag innerligt att de misslyckas med detta. Som sagts tidigare i tråden, har man långt att köra som exvis ner till Österrike för att åka skidor så uppskattar man verkligen att slippa en helt onödig övernattning med vad det kostar i tid och pengar. Tidsvinsten att kunna snitta säg 180 km/h mot säg 100 km/h under svenska förhållanden blir enorm det vet alla som provat.
Exakt så!
Förra sommaren när vi skulle till Grekland var andra dagsetappen (första Stockholm-Trelleborg) Rostock till Villach.
Det är en sträcka på 110 mil som enkelt avverkades under en dag, med ett trevligt lunchstopp på vägen.
I svenska hastigheter hade vi inte varit hemma än... :x
joel80 skrev: ons 06 mar 2019, 18:12
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 06 mar 2019, 16:59 I förslaget från Tysklands regering som dom hoppas kunna klubba igenom i år är det 130km/h som maxhastighet som ska gälla från och med år 2023.
Det är inte regeringens som förslagit det. Det är ett utkast från en expertgrupp som utreder frågan på uppdrag av regeringen. Ungefär som Maria Wettergren förslagit att alla flygplan ska tanka 30% biobränsle från hennes fabrik trots att det är högst osäkert om det kommer finnas flygplan certifierad för detta.

Tyska bilindustrin är oerhört stark och en motor i hela tysklands ekonomi och de lär inte ge med sig så enkelt.
Sorry.. Slarvigt skrivet. Förslaget är från expertgrupp men regeringen vill få igenom den klimat-lag ändringarna ska ligga i under året.

"The National Platform on the Future of Mobility has yet to finalize the recommendations. It is due to report its findings at the end of March, which will then be incorporated into a climate change law the government wants to enact this year."

https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKCN1PC1HC
Istället för att hastighetsbegränsa autobahn kan man ju gå över till elbilar så får man ju nollusläpp av CO2. Problem fixed....
Leopold skrev:Från systemperspektiv är det inte omöjligt att en generell kraftig hastighetssänkning till 130 km/h på tyska motorvägar leder till ökad olycksfrekvens. Detta beroende på att trafiken blir tätare, fler folk är ute och kör vid given tidpunkt, tidsmässigt längre körpass och ökad trötthet, mer köer på befintligt vägnät = högre risknivå.
Jag håller med om detta. Men man kommer inte att fästa någon större vikt vid trafiksäkerheten när det handlar om det så kallade klimat och miljöarbetet. Det var länge sedan trafiksäkerheten sattes i första rummet i vägutformning och trafiklagstiftning. För svensk del övergavs nollvisionen när Nollvision 2.0 presenterades i Tylösand. Den innebär att klassiskt (tidigare mycket framgångsrikt) trafiksäkerhetsarbete numera även blandas med miljö och klimat. I klimatets och miljöns namn offras människoliv i trafiken, Amen.
VolvoB20 skrev:Istället för att hastighetsbegränsa autobahn kan man ju gå över till elbilar så får man ju nollusläpp av CO2. Problem fixed....
Det skulle inte förvåna mig om det blir både och... Plakatpolitik på högsta nivå.
Modig idé.

Många här i tråden har redan framfört de åsikter jag har ang. kopplingen hastighet och olyckor. Det jag håller med om är att högre fart när du krockar innebär att du slår dig mer, samt att många av de riktiga värstingarna som faktiskt orsakar olyckor samtidigt också kör för fort. Jag anser dock inte att det är farten som är huvudproblemet. De jag tänker på borde inte vara på vägen alls, men det gäller också åtskilliga som knappt någonsin bryter en hastighetsgräns.
Jag kan inte alls se kopplingen till hur just 180 skulle vara relevant här.
Jag gillar alltså inte budskapet som Volvo framför. Det är ett problem. Kanske det största.

När det gäller mitt eget bilval uppskattar jag en viss känsla av överkapacitet och minskar eller försvinner den är det ett problem. Det har inget att göra med om jag får eller inte får köra i en viss hastighet.
Det är inte logik. Det är just en känsla, och dessa är nog så viktiga för att betala ett premiumpris.

Får se vad dessa punkter leder till. Volvo har kanske andra trevliga egenskaper att locka med framöver? Annars finns det gott om konkurrenter.
Det pratas om att införa geofence system för biltrafik. Man kan till exempel styra hastighet och stoppa trafik som man vill. Undrar om det kommer under min livstid?
Ökade köer p.g.a lägre hastighet? Nej så funkar det inte. Sänker man hastigheten blir ofta trafikflödet jämnare och det motverkar köer.
Efter en viss trafikmängd så är hastighetssänkningar mer kraftfullt för att få bukt med lågt trafikflöde/köer än tvärtom. Det är delvis därför man t.ex har hastighetsskyltarna ovanför E4 runt Stockholm.

I 130km/h.. eller 140km/h som många ändå kommer hålla kör du över 110 mil på 8h.
Skulle du mot förmodan lyckas hålla 180km/h på hela den sträckan (vilket i verkligheten bara är att glömma) tar det drygt 6h. Så att klara det på en dag, även med 130-140km/h och mat/laddpaus, är inte alls svårt. Har gjort det flertalet gånger.. (utan laddning men matstopp och sen tankstopp) Då inklusive tiden det tar för färjor eller tågtunneln under engelska kanalen.

Om vi återgår till Volvo och jämför sträckor med maxfart där man nu istället för att köra 200km/h "bara" kan hålla 180km/h så är det inte många minuter man tappar. Är förvånad om man ens kan hålla 200km/h på 40 mil av sträckan. Då ska man ha en jävla tur med vägbyggen och trafik. På 2h (40 mil) skulle skillnaden bli 13 minuter.
Och lägg sedan till en takbox full med skidor så blir tidsvinsten mellan 180 km/h och +250 km/h ännu mer marginell.

Men visst, är ditt största intresse i livet vänsterfilen på autobahn så kommer Volvo att bli ett ännu mer inaktuellt val än de redan är.
Någon pratade trafikflöden. Mest bilar får man genom en viss vägsträcka om alla höll 50km/h enl sakkunniga (vägplanerare och sakkunnig). Beror på bl.a på att högre hastigheter kräver längre avstånd så då är tydligen optimal hastighet 50.
Kanake inte den roligaste farten, men en annan sak.
Jag har åkt till Norrland, 127 mil på en dag utan problem. Hunnit med flera pauser och uppehåll för mat utan stress i så gott som laglig hastighet. Även hunnit åka till Tyskland över dagen inkl fyra färjor t/r över dagen. Också det i laglig fart. Snudd på exakt 100 mil. Jagat ner till Medelhavet i rimliga farter med en övernattning. Övernattning i Basel. Med bil som inte ens toppade 180 så nä, skillnad på behöver eller vill ha. Autobahn och fri fart är en tidsfråga innan det upphör, om inte annat av miljöskäl. De sträckor det går att köra undan är ju relativt begränsade och tidsvinsten överskattad. En sak om man kunde hålla dubbel så hög fart hela sträckan. Då har man halverat tiden men det går ju inte. Inte ens i närheten.
Elbil och noll utsläpp? Nä. Elen kommer från något. I Tyskland ofta från kolkraft och då är elförbrukningen högst relevant. Så även då behöver man snålköra och för att slippa ladda för ofta.
fjohan82 skrev:
Leopold skrev: ons 06 mar 2019, 17:43
joel80 skrev:I förslaget från Tysklands regering som dom hoppas kunna klubba igenom i år är det 130km/h som maxhastighet som ska gälla från och med år 2023.

Om detta är sant så hoppas jag innerligt att de misslyckas med detta. Som sagts tidigare i tråden, har man långt att köra som exvis ner till Österrike för att åka skidor så uppskattar man verkligen att slippa en helt onödig övernattning med vad det kostar i tid och pengar. Tidsvinsten att kunna snitta säg 180 km/h mot säg 100 km/h under svenska förhållanden blir enorm det vet alla som provat.
Exakt så!
Förra sommaren när vi skulle till Grekland var andra dagsetappen (första Stockholm-Trelleborg) Rostock till Villach.
Det är en sträcka på 110 mil som enkelt avverkades under en dag, med ett trevligt lunchstopp på vägen.
I svenska hastigheter hade vi inte varit hemma än... :x
Nja ;-) Anser väl fortfarande att hålla hög hastighet är en del men att det finns andra viktiga faktorer. Tror mer det beror på hur man träffar på köer, hur många och långa vägbyggen, hur ofta man behöver rasta samt hur snabbt man får en pump när man ska tanka med mera, räcker med att man hamnar bakom en bil som tankat och tydligen ska föraren läsa hela dagstidningen på dasset med innan denne behagar komma ut och flytta sin nytankade bil till motorvägen igen. ;-) Färjan ger en del att komma av kvickt med, bilen som parkerats bredvid en på däck kan det ta en bra stunt innan denne kommer förbi som en bålgeting. Farten är inte hela utan det gäller även att vara lite halvrask när det ska stannas om man nu ska fram snabbt. Vi alla kommer väl ihåg den där bilen som kör om oss som en blådåre säker fem, sex gånger på genomresan, verkar alltid finnas en sådan. Sista resan nu vid årsskiftet hade vi karta som visare trafik och köer i realtid, det sparade oss säkert en timme eller så.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 31

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]