Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ludor
#1303366
Köpte nyss min allra första egna bil; en V60 D5 Twin Engine -16. Jag är otroligt nöjd och rent utav älskar hybridfunktionen.
Ett bekvämt steg från att köra moderns gamla Ford Puma, minst sagt!

Vidare till de frågor jag för tillfället ställer mig själv, och nu även er, ni vänliga och förhoppningsvis mer kunniga själar:

- Ibland så kan jag inte aktivera ”Pure”läget pga tillfälliga begränsningar i systemet eller något sånt.. Hade varit trevlig om man kunde fått veta vad som skapar begränsningarna, men det verkar vara för mycket begärt. Är det någon som har erfarenhet av samma felmeddelande och vad gör jag för att motverka problemet?

- Bilen är utrustad med VOC, men det verkar inte vara aktiverat. Nav finns dock i bilen och går att använda men de funktioner kanske inte hänger ihop.
Behöver jag kontakta någon för att aktivera detta?

Som oerfaren volvoförare så har jag noll koll på vad annat som syns vid sidorna utav hastighetsmätaren. Till vänster så har vi någon slags Ecogrej, och till höger så har vi något som har med batteriet att göra.. Vad beryder dessa? De åker ju all världens väg så fort man rör gaspedalen, så vad f*n gör de?

- Uppmärksammade häromdagen att jag har några slags sensorer eller liknande som syns i själva innerbackspegeln, utifrån sett. Kan det vara regnsensorn tro?

- Bilen är utrustad med avtagbart drag men jag hittar varken nyckel att ta av draget med eller skyddsplåten som ska sättas dit istället. Har kollat i de olika facken i bakluckan men där finns inget. Finns det något hemligt lönnfack jag inte blivit informerad om? Får höra med bilhandlaren..



Går även i funderingar på att göra en Polestaroptimering. Är det någon som äger en likadan och gjort det som kan kommentera detta? Verkar ha en avsevärt större effektökning än andra volvomodeller!

Allt gott!
Tack på förhand
#1303394
Luta dig tillbaka och njut !

Det första jag gjorde var att registrera VOC på mig. Satt i bilen med manualen i paddan (se till att ladda ner den om du inte redan gjort det) och skulle i nåt skede trycka på en knapp i taket ... Var helt inne i att försöka förstå vad som skulle göras när en kvinnoröst från ingenstans undrade vad hon kunde hjälpa till med. Blev helt ställd och förstod halvvägs in i min förklaring vad jag hade gjort ... Fick sedan hjälp med vad jag behövde göra ... VOC använder jag dagligen, främst till förkonditionering. Det är ett eget system med styrenhet och ett dedikerat sim-kort som jag inte själv har sett eller kommer åt. Har inget med bilens stöd för telefon/internet att göra.

Jag aktiverade Körjournalen så snart jag var igång med VOC och appen. Trevlig läsning med förbrukning av el och diesel, återgenerering samt hastighet alltihop kopplat till klockslag och position på en karta. Bra sätt att förstå mer ... Sparar ner historiken var tredje månad till en excel-fil (endast de 100 senaste dagarna lagras).

Meddelanden är sällan fel ... Ditt exempel med pure är vanligen temperatur eller bränslerelaterat. Ger att hybridsystemet ej är tillgängligt. Fortsätt med inställningen att försöka förstå anledningen till att meddelandet kommer. Bilen har en hel del system som övervakas och oftast är det snarare upplysningar än felmeddelanden som ploppar upp. Lusläs manualen om förkonditionering, det är främst för batteriets välmående. Bilen håller koll själv men bra för förståelsen. Det går alldeles utmärkt att strunta i all teknik och bara köra a till b men det är lite kul att nörda ner sig.

Använder hybridtemat. Då fås en ok överblick på eldriften. I praktiken är det batterinivån, brytpunkten vid 120 jämte att inte trycka för hårt på gasen som man vill ha koll på för att inte starta dieseln i tid och otid. Man utvecklar ett körmönster som optimerar användandet av batteriladdningen. Det är inte som en ecomätare ... Fem min med manualen för att få veta vilken info som ges så är du igång.

Sensorer lite här och där. Kolla igenom de funktioner som bilen ska vara utrustad med så klarnar det. Adaptiv farthållare är det jag uppskattar mest.

Man vänjer sig snabbt med några extra hästkrafter, jag tvekade inte ... I grunden är det ju en vanlig V60 diesel, byggs på samma lina, med ett adderat hybridsystem. Optimeringar görs med bibehållen emissionsnivå vilket kan förklara varför jag inte kan finna starkare trim. Elmotorn är det ingen som gett sig på (om någon har sett eller hört något så berätta gärna). Vad krävs för att kunna öka spänningen, kylningen av motorn och batteri är väl greppbart men resten? Får inte många träffar här. Annars så är upplevelsen att optimeringen är väl integrerad och fungerar väl med hybridsystemet (har inte Polestar men utgår ifrån att det är jämförbart).

Manualen är lite som att kolla om stickproppen sitter i, en bra början :)
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]