Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mycket om Autobahn. Är det inte så, eller har jag missuppfattat, att man överväger att begränsa hastigheten på Autobahn till en lägre fart än 180 km/tim?
SvenB skrev: ons 06 mar 2019, 16:00 Mycket om Autobahn. Är det inte så, eller har jag missuppfattat, att man överväger att begränsa hastigheten på Autobahn till en lägre fart än 180 km/tim?
Det är väl mest de Gröna som trycker på, men den tyska bilindustrin har en oerhört stark ställning så det ligger nog inte i närtid att införa detta.
Camel skrev: ons 06 mar 2019, 12:40
fjohan82 skrev:Får man fråga vad du har fått upp FT:n i utan spärren?
Någon gång har jag varit uppe i 250 km/h (GPS) och mätaren visade ca 255 km/h. Men otaliga gånger har jag varit uppe i 230 km/h utan problem. Bilens maxhastighet enlig reg.beviset är 235 km/h. Men bäst går bilen i 200 km/h på 6:an, med varvtal strax under 3500 rpm. Bilen går mycket tyst och avstressat. Inte ens vindbruset stör, men bilen har laminerade rutor. Jag blir inte stressad av lite högre hastigheter. Tvärtom för min del. Så har jag kört många, många mil i sträck genom Tyskland många gånger. Man får dock välja rutt och tid på dygnet för att det ska vara möjligt i stor utsträckning. Marginaler finns kvar även i 200 km/h för att lösa tillfälliga trafiksituationer som kräver momentant ökad hastighet.
Där ser man!
Jag har fått upp min diesel i nästan 245 på mätaren (235 i verklig fart?), föredrar att göra detta i den östra delen av landet där trafiken oftast har ett avsevärt bättre flöde.
Runt Köln och Düsseldorf är det ju ofta hopplöst att ta sig fram... :bored:
I förslaget från Tysklands regering som dom hoppas kunna klubba igenom i år är det 130km/h som maxhastighet som ska gälla från och med år 2023.

Så behåll 2019 års Volvo i 4 år innan ni köper ny så kan ni gasa på i Tyskland fram till den troliga sänkningen. ;)

Det snackas här mycket om autobahn att man behöver resurserna där,men om nu frifart försvinner på autobahn och maxfart blir 130.
Det är ju redan på gång att slopa frifart vägarna,kommer det bli ett bättre läge för volvo då tro..? ;-)
joel80 skrev: ons 06 mar 2019, 16:59 I förslaget från Tysklands regering som dom hoppas kunna klubba igenom i år är det 130km/h som maxhastighet som ska gälla från och med år 2023.
Det är inte regeringens som förslagit det. Det är ett utkast från en expertgrupp som utreder frågan på uppdrag av regeringen. Ungefär som Maria Wettergren förslagit att alla flygplan ska tanka 30% biobränsle från hennes fabrik trots att det är högst osäkert om det kommer finnas flygplan certifierad för detta.

Tyska bilindustrin är oerhört stark och en motor i hela tysklands ekonomi och de lär inte ge med sig så enkelt.
joel80 skrev:I förslaget från Tysklands regering som dom hoppas kunna klubba igenom i år är det 130km/h som maxhastighet som ska gälla från och med år 2023.
Om detta är sant så hoppas jag innerligt att de misslyckas med detta. Som sagts tidigare i tråden, har man långt att köra som exvis ner till Österrike för att åka skidor så uppskattar man verkligen att slippa en helt onödig övernattning med vad det kostar i tid och pengar. Tidsvinsten att kunna snitta säg 180 km/h mot säg 100 km/h under svenska förhållanden blir enorm det vet alla som provat.
joel80 skrev:I förslaget från Tysklands regering som dom hoppas kunna klubba igenom i år är det 130km/h som maxhastighet som ska gälla från och med år 2023.
Alla håller inte med. Skälen som anges är som vanligt CO2 och utsläpp. Säkerheten är inte i fokus.

http://www.thelocal.de/20190128/german- ... n-autobahn
http://www.thelocal.de/20190124/fact-ch ... beneficial
http://www.euronews.com/2019/01/22/talk ... ed-n961206
http://www.euronews.com/2019/01/22/talk-about-highway-speed-limit-autobahn-has-germans-all-fired-n961206 skrev:The country's transport minister, Andreas Scheuer, has said the idea "goes against all common sense." But prominent Green Party lawmaker Cem Ozdemir defended the proposal Tuesday, calling it an "act of reason."
joel80 skrev:Så behåll 2019 års Volvo i 4 år innan ni köper ny så kan ni gasa på i Tyskland fram till den troliga sänkningen. ;)
Jag behåller min nuvarande 2,5FT ett tag till. Den är alldeles för bra att sälja ännu. Men innan det är försent ska jag byta till minst en konventionell bil till med något så när mustig motor som jag tänker behålla länge. Detta år funderar jag på att byta hojen till något mustigare som jag också tänker behålla länge. Jag har ca 10 år kvar till pensionen och tänker passa på att njuta av något så när normala fordon, dess prestanda och uthållighet, innan jag blir för gaggig. Det gäller att passa på eftersom det t.o.m. kan bli förbjudet att köra fordonet själv i framtiden. När det blir dags för nästa byten så kanske jag lugnat mig lite samt att alternativen hunnit utvecklas och blivit bättre och billigare än idag. Och dessutom kanske t.ex. batteribilar har blivit klimatvänliga nog att vara försvarbara.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 06 mar 2019, 16:59 I förslaget från Tysklands regering som dom hoppas kunna klubba igenom i år är det 130km/h som maxhastighet som ska gälla från och med år 2023.
Det är inte regeringens som förslagit det. Det är ett utkast från en expertgrupp som utreder frågan på uppdrag av regeringen. Ungefär som Maria Wettergren förslagit att alla flygplan ska tanka 30% biobränsle från hennes fabrik trots att det är högst osäkert om det kommer finnas flygplan certifierad för detta.

Tyska bilindustrin är oerhört stark och en motor i hela tysklands ekonomi och de lär inte ge med sig så enkelt.
Sorry.. Slarvigt skrivet. Förslaget är från expertgrupp men regeringen vill få igenom den klimat-lag ändringarna ska ligga i under året.

"The National Platform on the Future of Mobility has yet to finalize the recommendations. It is due to report its findings at the end of March, which will then be incorporated into a climate change law the government wants to enact this year."

https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKCN1PC1HC
Från systemperspektiv är det inte omöjligt att en generell kraftig hastighetssänkning till 130 km/h på tyska motorvägar leder till ökad olycksfrekvens. Detta beroende på att trafiken blir tätare, fler folk är ute och kör vid given tidpunkt, tidsmässigt längre körpass och ökad trötthet, mer köer på befintligt vägnät = högre risknivå.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 31

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]