Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Daviddd skrev: ons 06 mar 2019, 11:39 Jag förmodar att ni inte har så mycket gatuparkering i Stockholm på schemat - jag hade gärna haft en kula framåt också som skydd. Galet mycket parkeringsskador här, ser ofta folk som backar in i andra när de kör ”lite på känn”. Att gå ut ur bilen om man är osäker verkar inte existera.
jo, där fyller ju draget iofs en funktion... men tyvärr som du säger, hjälper varken fram eller mot dörruppslag så särskilt bra skydd mot vårdslösa nonschalanta egoistiska andra bilister som inte bryr sig är det i sammanhanget inte... och är väl nästan oftast hörnen som blir skrapade, sällan så stora skador vid lätt stöt rakt bakifrån..
av berrabus
grålle1 skrev:Som sagt, med säkerhetsdrag är smörjmedel på kulan att totalt förstöra denna funktion... som att smörja bromsskivorna med fett. Vad gäller övriga draghandskar så har jag svårt att se att det skulle "skrapa" särskillt mycket med metall mot metall, större risk att det fastnar skit i fettet och att DET i sin tur skrapar... men som sagt, jag har två drag så om ena kulan får fett på sig så bryr jag mig inte, men den till husvagnen är metallren.

Och enklste sättet att bli ab med reklamen (om man inte är så nördig som jag och vill bli av med hela hållaren) är ju att bara ta en nedre listen från en hållare utan reklam (som brukar sita fram).. jag fick sån när jag bad min handlare en gång.
Jag kör bara med vanlig öppen släkärra men hos mig gnisslade det från kulan med kärra påkopplad och för att få tyst på det smorde jag lite och problemet borta.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rätt dyra dragmil om man använder draget så sällan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
StringerBell skrev:Rätt dyra dragmil om man använder draget så sällan.
Faktiskt, hade nuvarande bil inte haft avtagbart hade jag kanske, kanske köpt ett begagnat från skroten. Sen denna bil köptes påsken 2017 har jag ännu inte kört igen vad det hade kostat att ens montera ett fast drag kontra att hyra en lätt lastbil.
Användarvisningsbild
av apersson850
För en del år sedan satte jag ett kryss i almanackan varje gången släpet eller husvagnen var på kroken. Det blev 50 gånger på ett år. Trots det har jag avtagbart drag, för att undvika att ha det att slå knäna i, när jag står bakom bilen, och för att inte få in ev. krockvåld på fel ställe, om någon dunsar i bakifrån. Jag blev påkörd förra året, med draget monterat. Det vreds i sidled och trycktes framåt in i reservhjulsbaljan. Som tur var blev inte dragets upphängningar sneda.
Stötfångaren är en mjukdel, som även om den behöver bytas tar en hel del krockvåld, utan att skada själva bilen.
I mitt fall hade jag husvagnen kopplad när jag blev påkörd, så jag hade inget val. Men det innebar förstås att draget fick ta den del av smällen som inte husvagnen själv absorberade.

Det finns en annan anledning att ha fast krok, och det är om man ska dra släp med bruttovikter över 2500 kg. Mig veterligt finns inga demonterbara som är godkända för det. Såvida det inte kommit nåt nytt jag inte sett. Nu får min bil inte dra så mycket (max 2100 kg), så det är ingen begränsning på den.

Jag kör bara med ett drag, men jag har två plastkoppar att sätta på. En som sitter på när draget är smort, en annan när det är rentorkat.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Avtagbart drag är väldigt användbart i Paris och Rom. Man ser till att montera på krokdelen och låsa den när man parkerat. När man sedan ska åka iväg tar man bort krokdelen så att man får lite extra utrymme att manövrera sig ut ur rutan, samtidigt som man sluppit en och annan parkeringsskada baktill.
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]