Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
Där ser man, har själv aldrig reflekterat över att kroken sitter i vägen eller ser ful ut. Det verkar ju vara enhälligt bland er andra att delbar krok är bättre och värt pengarna.

Jag är väl skadad från att växt upp och jobbat med traktorer, där kan vi snacka om skit i vägen i bakändan...

Förvisso spelar det roll vilken bil det är, en Koenigsegg med dragkrok hade nog sett dumt ut (eller coolt? många kusar att dra med) men en Volvokombi är ju så nära en traktor man kan komma...
Användarvisningsbild
av Micce1980
klirre skrev:Där ser man, har själv aldrig reflekterat över att kroken sitter i vägen eller ser ful ut.
Ingen fara, de flesta ser det nog inte men detta är ju ett forum för de som har ett intresse för märket. Samma så ser inte de flesta bilhandlartexten på nummerskyltshållaren, den brukar ryka inom ett dygn från att jag handlat bilen. ;-)

Egentligen undrar jag om inte de flesta flesta skulle klara sig helt utan krok, räknar jag för mig vad det kostar hade det aldrig varit ekonomiskt försvarbart att montera en krok om bilen nu inte råkat ha en. Men, sen har vi andrahandsvärdet, tror absolut de flesta som letar kombi letar efter bil med krok i vårt land, för det ska man ju ha.
av mikebike
Jag har ännu inte använt min dragkrok, men jag har bara haft bilen 11 månader.
Min nummerskylthållare har texten volvocars.se så den har fått sitta kvar. Hade det stått Upplands Motor hade den rykt...
av grålle1
Använder draget ofta, har båt som skall i och ur sjön, husvagn som vi åker med ibland och lånar släp regelbundet för att hämta byggmatriel, ved och annat... och skulle ALDRIG välja fast drag. Fult, i vägen (ömma smalben och smutsiga byxor) och försämrar krockskyddet (ja, säkert marginellt och finns garanterat avvikande åsikter). Dessutom en fördel att kunna ha två dragkrokar, en slipad metalren till husvagnen (eftersom den har stabilisatordrag med bromsklotsar mot kulan) och en "skitkrok" till båttrailern och låne/hyrsläpar eftertsom en del envisas med att spruta in fett och elände i kulhandsken eller på sina krokar...

Och reklamtexten på skylthållaren brukar åka av så fort man kommit hem från bilhallen... och sen efter någon vecka (när man hunnit beställa nya skyltar) ryker skylthållaren också och skyltarna tejpas direkt på plasten/plåten.... "cleant" skall det vara...... (även alla andra dekaler och beteckningar åker för mig)......

Men jag tillhör nog inte heller "normalbilisten" i dessa avseende hahaha :-D
Användarvisningsbild
av Perra83
Hahaha ja reklam för handlaren är inget att åka omkring med.
Min handlare fick klara restriktioner när jag beställde bilen.
För det första ingen tvätt av handlaren!!! En annan firma hämtade bilen, tvättade och la lackskydd och körde sedan tillbaka bilen till återförsäljaren. Som sagt ingen reklam på bilen. Inte ens dekaler om larm och assistans smetades på rutorna. Allt sånt ligger i mappen med instruktionsboken :-D
Demonterbara kroken tvättade jag i diskhon häromdagen. Sen fick den torka ordentligt innan jag smorde rörlig del med lite WD40.
av klirre
Mycket starka åsikter i tråden, men det knasigaste måste väl ändå vara att ogilla smörjfett på dragkulan? Det kan ju inte finnas nån fördel med att köra och skrapa metall mot metall hela tiden, det första jag gjorde när jag fick draget monterat på min var att smörja kulan innan använding.

Angående reklamstripen på nummerskyltshållaren har jag funderat på att göra nåt åt det, men inte kommit så långt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
klirre skrev: tis 05 mar 2019, 18:25 Mycket starka åsikter i tråden, men det knasigaste måste väl ändå vara att ogilla smörjfett på dragkulan? Det kan ju inte finnas nån fördel med att köra och skrapa metall mot metall hela tiden, det första jag gjorde när jag fick draget monterat på min var att smörja kulan innan använding.

Angående reklamstripen på nummerskyltshållaren har jag funderat på att göra nåt åt det, men inte kommit så långt.
Såhär står det in instruktionsboken till min bil:
När kulhandske med svängningsdämpare
används ska dragkulan inte smörjas in.
Detta gäller även vid montering av cykelhållare som kläms fast runt dragkulan.
av Daviddd
Jag förmodar att ni inte har så mycket gatuparkering i Stockholm på schemat - jag hade gärna haft en kula framåt också som skydd. Galet mycket parkeringsskador här, ser ofta folk som backar in i andra när de kör ”lite på känn”. Att gå ut ur bilen om man är osäker verkar inte existera.
av grålle1
klirre skrev: tis 05 mar 2019, 18:25 Mycket starka åsikter i tråden, men det knasigaste måste väl ändå vara att ogilla smörjfett på dragkulan? Det kan ju inte finnas nån fördel med att köra och skrapa metall mot metall hela tiden, det första jag gjorde när jag fick draget monterat på min var att smörja kulan innan använding.

Som sagt, med säkerhetsdrag är smörjmedel på kulan att totalt förstöra denna funktion... som att smörja bromsskivorna med fett. Vad gäller övriga draghandskar så har jag svårt att se att det skulle "skrapa" särskillt mycket med metall mot metall, större risk att det fastnar skit i fettet och att DET i sin tur skrapar... men som sagt, jag har två drag så om ena kulan får fett på sig så bryr jag mig inte, men den till husvagnen är metallren.

Och enklste sättet att bli ab med reklamen (om man inte är så nördig som jag och vill bli av med hela hållaren) är ju att bara ta en nedre listen från en hållare utan reklam (som brukar sita fram).. jag fick sån när jag bad min handlare en gång.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]