Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sure Tesla har ju sålt 100% på sin image 0-100, Men Volvo pratar ju säkerhet...

Jag jämför bara vad som är farligast. Att bilen klarar 200 km/h eller att det kan accelerera 0-100 på 2.5 s ökar på riskerna när du sätter dem i händerna på en farlig förare.

Skulle inte förvåna mig om det faktiskt är farligare med en farlig förare i en hypersnabb bil som accar 0-100 på 2,5 sek än samma förare i en V50 D2 som gör 200 efter 40 sekunders acc.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Visst, fast det har väl inte helt handlat om hypersnabba accelerationer? Mer i klass med de Volvos vi har idag på typ 300hk.. Det ger bra acceleration men inga 2,5sek.
Du skrev kring image, och det jag menar är att acceleration nog är en större image-grej än topphastighet.
joel80 skrev:Man kan kanske lösa det på längre resor med takbox.. men att fälla mitten är ofta bra mkt enklare. :)
Väldigt mycket enklare, delvis för att jag inte äger någon takbox och har cykelhållare på taket minst 6 månader om året.
Jag använder "mitthålet" för bössor när jag åker på jakt eller till skjutbanan. Samt i förekommande fall till skidor.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev: tis 05 mar 2019, 14:45 Visst, fast det har väl inte helt handlat om hypersnabba accelerationer? Mer i klass med de Volvos vi har idag på typ 300hk.. Det ger bra acceleration men inga 2,5sek.
Well om man sätter en gasglad 18 åring i en motorstark bil på 300 hk, hur många olyckor blir det av glatt gasande i stan och landsvägen tills det smälls eller de flyger av vs hur ofta kommer det att kraschas i +200 km/h. Jag är inte alls säker på att det är +200 km/h som är vanligast.
joel80 skrev: tis 05 mar 2019, 14:45 Du skrev kring image, och det jag menar är att acceleration nog är en större image-grej än topphastighet.
Det finns en anledning. Imagen av toppfart på premiumbilar har ju falnat då nästan alla är spärrade på 250 km/h så det är inget man jämför längre utom på supersportbilar, den stora massan är helt likställd här och spärrade vid 250 så man jämför acc istället. Men om man plötsligt dyker upp med en bil som är 70 km/h långsammare än alla andra övriga kanske det gör mera ont i skälen skulle jag gissa.

Om alla bilar blockades vid 180 så vore det ju en no-issue.
Krashar man p.g.a snabb acceleration i 0-100 finns det nog lite större chans att överleva än om man krashar i 200km/h.. Men att det är vanligare med gasglad ungdom som klantar sig i lägre hastigheter är rimligast att tro.
Att försämra snabb acceleration menar jag ändå skulle vara ett hårdare slag (även om det skulle kunna vara säkrare i vissa fall) mot image och vad folk vill ha än att sätta en spärr på 180km/h.
Samt att snabb acceleration i vissa lägen, precis som nämnts här, kan vara bra för säkerheten. Att köra om med en bil med lite krut är ofta säkrare då man kommer om fortare.
joel80 skrev: tis 05 mar 2019, 15:35 . Att köra om med en bil med lite krut är ofta säkrare då man kommer om fortare.
Om man inte kör in i fartspärren när man är på väg om :-)
Ärligt talat, toppfarten är en av de funktioner som i stort sett förblir outnyttjade ända tills den dag då bilen till slut hamnar i händerna på någon 18-åring med nytaget körkort....
Ni få av världens bilägare som vill ha/behöver oinskränkt toppfart får väl skaffa något annat, så är det bara.
Själv har jag inte varit i närheten av max med min V70, däremot uppskattar jag att den drar iväg hyfsat kvickt :)
Och behöver man toppfart 200+ för att köra om, ja då kanske man ska ta bussen istället så vi andra kan färdas lite säkrare i trafiken.
Man kan undra hur många som kommer köpa volvos nya Polestar bilar när de är begränsade till 180,inte för att att folk utnyttjar dem till max särskilt ofta.
Men mycket handlar ju som det redan sagts här innan om image och status,och vet alla att de är begränsade till 180 så är det inte lika coolt. :oops:

Sen hänger det väl på hur väl de begränsar dem eller "pluggar" dem,går det lätt att ta bort så var de ju mest tumma ord.
PalleH skrev: tis 05 mar 2019, 18:04 Man kan undra hur många som kommer köpa volvos nya Polestar bilar när de är begränsade till 180,inte för att att folk utnyttjar dem till max särskilt ofta.
Men mycket handlar ju som det redan sagts här innan om image och status,och vet alla att de är begränsade till 180 så är det inte lika coolt. :oops:

Sen hänger det väl på hur väl de begränsar dem eller "pluggar" dem,går det lätt att ta bort så var de ju mest tumma ord.
Polestar får inte spärren enligt Thomas Ingenlath. :-) :party:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 31
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte