Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur klarar ni som säger att detta är den sista volvon av att leva i ett samhälle? Ni får inte göra som ni vill ändå och att ni inte kan köra över 180 km/h kanske är bra för andra än er. Det är ingen som omydigförklarar någon genom detta, det är en del av livet att man får förhålla sig till regler och samarbeta. Annars kanske det är dags att börja spara ihop till en liten ö någonstans :)
Två tyska vänner tillvarandra, i en dialog som kan utspela sig inom en snar framtid:

"-Hej! Jag har köpt en ny Volvo, visst är den fin!?"
"-Absolut, riktigt häftig! Den ser dyr ut..."
"-Ja, den kostade 100.000 Euro . Den har ALLT som gick att kryssa för. Jag är supernöjd!"
"-Det förstår jag! Hur stor motor är det?"
"-Det är en hybrid med över 400 hästkrafter som når hundra på 4,5 sekunder! Wrooom lixom!"
"-Oj, inte illa! Då måste den gå i över 250 km/h?!"
"-Näää, den gör 180...."
"-Haha, då kommer jag köra om dig med min D2, den gör 195, har gått 35 tusen mil och kostade 3000 Euro!"
Själv har jag märkt att ju äldre jag blir (har passerat 50 nu), ju mindre är behovet av att ligga i höga hastigheter och köra men ska jag vara ärlig så har jag
nog aldrig tittat på hur fort en bil går som en faktor när jag tittar på bil. Men fortfarande så tycker jag accelerations siffrie varit mer interssanta och kanske
0-100 inte är så intressant längre men typ 80-120 tider. I gengäld så kör jag motorcykel och kanske får jag utlopp för farttjusningen där ;-)
Det kan ju också bli så att vi som köpare får ta del av det här. Volvo kommer kunna hålla bättre priser än sina konkurrenter då bilarna inte behöver ha dyrare däck/bromsar etc...
Jag har inga som helst problem att köpa en premiumbil som "bara" gör 180km/h. Hellre tar jag "mer premium" än mer hastighet för samma pris.
Vem faan bryr sig om en d2:a kan köra fortare (efter 2 minuters acceleration)??
Med två barn kan jag absolut hålla med där! Lösningen blir att fälla ett sidosäte, vilket gör att risken för världskrig i baksätet ökar markant!
Man kan kanske lösa det på längre resor med takbox.. men att fälla mitten är ofta bra mkt enklare. :)
Ni blandar ihop vad en bil har för egenskaper och vad man faktiskt utnyttjar, det hänger inte alls ihop. . Bilar köps inte så mycket utifrån behovet som utifrån image, drömmar, prestanda, utseende och visioner.

En Dachia Duster i solidlack med tygklädsel toppar 180 och löser 99.99% av allas transportbehov, man tar inte sin högbyggda X5 SUV och kör till Kebenikases topp eller kör i +200 till vardags med sin premiumbil, ändå betalar många för premiumegenskaper, de flesta av dessa egenskaper imponerar ju mest på grannen när bilen står på garageuppfarten, och det är det man tar saftigt betalt för.

Om Volvo lyckas ändra på alla dessa djupt rotade värderingar och lyckas få det som som allra coolast att ha långsammaste bilen i hela kvarteret återstår att se.
Det kan vara snabbaste bilen i kvarteret upp till 170km/h... Det räcker långt!
joel80 skrev: tis 05 mar 2019, 14:21 Det kan vara snabbaste bilen i kvarteret upp till 170km/h... Det räcker långt!
Vet inte om det är så himla mycket säkrare att bilen hinner upp i 170 km/h på smågatan utför dagiset i kvarteret på 3 sekunder, jämfört med att man kan köra 200 på autobahn efter 20 sekunders acceleration..

Jag har en motorcykel som accelererar helt sjukt snabbt, det är inte heller ofarligt. Man kan uppnå dödande hastighet på 2 sekunder om man vill. Så om man ska gå hela vägen bör man nog strypa accet till 0-100 på volvobilar efter 2020 till att inte gå fortare än 15 sekunder. (det är också bra för miljön)
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Du behöver inte göra dig dum. Ingen har pratat om att köra snabbt vid dagis.
Du själv pratade om image i ditt tidigare inlägg. Det är minst lika mkt en image-grej med acceleration som toppfart. Skulle faktiskt säga att det är betydligt större grej, även om de flesta sällan använder all den kraften utanför ett dagis!

Att accelerera långsamt är inte alltid bäst för miljön. Att skapligt snabbt komma upp i marsch-hastighet sägs vara bäst för då blir det längre sträcka bilen kör med låg belastning.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 31
945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]