Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Undrar vilken av de andra tillverkarna som följer exemplet först.
Hmm, man kanske skulle återuppta sina forna ECu kundskaper, här ser jag helt plösligt en marknad öppna sig, och det gäller att vara ute tidigt om man vill skörda.

SpeeDLimit remover service......
Leopold skrev: tis 05 mar 2019, 00:21
Derank skrev:Ni gör en höna av en fjäder
Är benägen att hålla med. Tycker man inte detta låter som en bra idé så låter man helt enkelt bli att köpa Volvo MY2020, problemet löst.
Det är nog väldigt beroende på kundkategori hur det tas emot.

Den som inte bryr sin ett skvatt om image, köper en billig bil, vilken som helst, för att transportera sig från A till B, och bryr sig nog inte ett skvatt om att om att bilen är spärrad vid 180, det är helt egalt.

Någon som är villig att hosta upp premiumpengar för att få en bil men lite status och image, speciellt i tex Tyskland kan nog överhuvud taget inte tänka sig att köpa en bil som har fått ett strypkoppel som slår till redan vid 180.

Själv vill jag inte äga en bil som är god för 300 och sedan är spärrad redan vid 180. De pengarna vill jag inte pynta ut, då kan jag lika gärna köpa en bil för halva priset som är god för 180 km/h.
Derank skrev:Hmm, man kanske skulle återuppta sina forna ECu kundskaper, här ser jag helt plösligt en marknad öppna sig, och det gäller att vara ute tidigt om man vill skörda.

SpeeDLimit remover service......
Volvo kan mycket väl lägga till en hårdvarukomponent som kompletterar mjukvaran.
Och då blir det genast lite krångligare.
Volvo har ju haft olika former av fartspärrar sedan V70 2001 så allt för nytt är det ju inte. Vill minnas att den var satt på 210 för allt utom T5?
Lövet skrev: tis 05 mar 2019, 10:16 Volvo har ju haft olika former av fartspärrar sedan V70 2001 så allt för nytt är det ju inte. Vill minnas att den var satt på 210 för allt utom T5?
210 som på min XC70 är för att Volvo ska kunna utrusta bilen med billiga H-Däck.

Med 180 som spärr kan man slänga på snorbilliga S-Däck på plåtfälgar i produktionen.
Jag tror Volvo "orkar med" om ett ytterst fåtal, enligt min uppfattning, väljer bort Volvo efter 2020. Jag tror vi får betydligt större "problem" som bilister framöver, oavsett bilmärke, än möjligheten att köra över 180 km/tim ;-)
Sure. Men det borde ju innebära att man kan bygga helt annorlunda bilar än idag.

Tex:
V90 T6 2019 = 250 km/h
V90 T6 2020 = 180 km/h

Man spärrar ju inte lite utan sänker med 70 km/h, det är massor och varför ska man betala multum om köpare för något som är spärrat. Som att köpa en bil med 300 hk motor men gaspedalen är spärrad vid 150 hk.

Sådana modeller har man ju släpp med samma femcylindriga motor i tex 163 till 230 hk utförande med olika strypkoppel, men då har ju också prislappen rasat massor på de strypta bilarna.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 31
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.