Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Precis. När jag en gång i tiden monterade dragkrok på min 854 Turbo ingick i instruktionen att man skulle såga av den bakre delen på stänkskyddet under motorn, så luftflödet på motorns baksida blev större.
När jag tittade på hur det skulle göras på min Turbo från 1994, allltså första året med den motorn, kunde jag konstatera att Volvo redan från början, även utan dragkrok, inte bara sågat av skyddet, utan tagit bort det helt och hållet...

Eller som en konsultkollega, som haft uppdrag åt Volvo, sa: "Har du köpt en sån?? Du skulle bara veta vilka problem de haft med värmen i den motorn!"
Kylningen av turboaggregatet i exempelvis 760 Turbo var en helt annan sak, eftersom motorn satt på längden.
Användarvisningsbild
av frasse4
Spännande, när ni säger det är det nog ganska ovanligt med avgas på baksidan. Men vad är det som tar mest stryk med dålig cirkulation bakom motorn, är det turbon då? El och kringutrustning sitter ju främst på framsidan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, turbon sitter ju där, och blir varm. På salig 240:ns tid var turbon bara luftkyld, men sånt går inte alls när den sitter gömd bakom motorn.
Sen är det så att förbränningsmotorer av cross-flowtyp, som många är idag, så även Volvos, har en kall (insugs-) och en varm (avgas-) sida. Om då den varma sidan sitter där det kyls sämst, ökar förstås denna värmegradient i motorn.

När man utformar motorrummet gäller det att få luft att fara förbi oljetråget på undersidan, för att kyla det genom materialet, och över och ner bakom motorn på ovansidan, för att kyla grenrör och annat rörmokeri på avgassidan.

Att ha avgassidan bakåt har den klara fördelen att avgaserna kommer ut där man vill ha dem, alltså bakåt i bilen. Man kan montera katalysatorn väldigt nära motorn, utan att behöva ha den inne i motorrummet (det vill man inte heller, för den blir het utav helskotta). Dessutom kommer insugsluften direkt från laddluftkylningen och in i motorn, vilket också är bra. Insprutning och startmotor blir lättare att komma åt. Så det finns flera fördelar med att vända motorn så som Volvo gör. Det är inte bara till besvär.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja jag tänker som dig att det inte är negativt att ha varma sida bakåt. Turbon i sig är ju byggd för extrema temperaturer. Mer nyfiken på om dåligt luftflöde bakom motorn var så kritiskt. Som du säger är ju turbon vatten och oljekyld. Största temperaturdifferensen men insug och avgas kanaler är väl i själva toppen men den är ju också vattenkyld. Sedan är det ju trevligt att ha generator och ACkompressorn på framsidan av motorn.

Cross flow trodde jag alla hade idag, man får ju gå tillbaka till 140-serien med B20 på Volvo. Var väl några tillverkare som höll fast vid det gamla in på 80-talet, Opel och Audis första femmor vet jag exempelvis.
av ballans
Och ändå satt V6 motorn i längsled. Den stod alltså inte på tvären och hindrade luftcirkulationen inne i motorrummet.
En rekomendation: Se upp med begagnade Volvo som har eller har haftextraljus i fronten. Har den dessutom dragkrok då skall du klämma extra noga på bränsleslangar och plastartiklar i motorrummet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tor 21 feb 2019, 12:06 @VolvoB20, Det görs fortfarande, låter lite som att det varit fel på bilarna, alternativt falsklarm? I detta fall dessutom en KIA Stinger, en bil som knappast kommer vara så vanlig som släpvagnsdragare. Men likväl ska den tåla det.
Ja man får ju verkligen hoppas att det testar ordentligt, men vissa saker är ju skumma när ni tex börjar jämföra med gamla volvo 740 mfl.

Tex, då var det väl runt 100 hk ur 2 liter motor, nu plockar man ut 300 hk = 3 ggr så mycket värme som utvecklas.

Sedan var det sugmotor då. Nu har man pulat på turbo, katalysator direkt på motorn + en laddluftkylare + AC-kylare som värmer upp kylluften som kommer in till motorn så det blir väl typ 2 x mera värme av det också.

Till på det har man krympt den ladugårdsväggsstora grillen på många bilar till rätt liten storlek och tagit bort den stora fläkten som dreva av fläktremmen och snodde flera hk, Nu är det bara en fjollig elfläkt.

Så jag är inte helt förvånad ändå att bilarna jag kört larmar i uppförsbackarna i Nevada när det är + 45 grader i skuggan, även om man jobbar stenhårt med aerodynamik i motorutrymmet och försöker skärma av alla heta delar med värmesköldar runt grenrör, turbo, kat osv....

Problemet löstes ju dock lätt, bara och slå av AC, ned med rutorna och full kupevärme så försvinner larmet snabbt. Dock är det väl typ 70-80 grader :-) i kupen, men är man vad vid bastubad så är det ju inte något man inte pallar :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja när man tar ut full effekt så blir det ju mer spillvärme ur en 300 hästars motor än en på 100 hästar, men det handlar ju om korta stunder. Vid normal körning så är det ju så att en modern motor har högre verkningsgrad än en gammal 740. Låt säga att det krävs 35 hk för att köra i 100 km/h, då vill min gamla 940 sörpla i sig 0,9 l/mil medan min Alfa vill ha 0,6 l/mil. Båda bilarna är lika tunga. Så de extra 0,3 l som Volvon vill ha ger ju inget nyttigt arbete, det bara genererar värme som kylsystemet måste ta hand om :-).
Användarvisningsbild
av apersson850
Förvisso. Men mer luft i motorrummet var det i alla fall på 700-seriens tid. Även om de bilarna (i vissa utföranden) också hade vattenkylare, laddluftkylare, kondensor och oljekylare framför motorn.

Mer leksaker som kom på posten idag. Men nu […]

Är det nån som vågat prova Subaru[…]

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]