Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev: lör 02 mar 2019, 18:36 och kallavfettning använder nog 99% av Svenska bilförare för att få bort tjära och asfallt och nog sitter deras lister kvar.

Beror på hur du använder avfettningen . Använd inte så mycket att det rinner in bakom listerna.
av William85
Det är svårt det här, minns att jag läste om det inför bilköpet ifjol och har haft det i bakhuvudet vid vintertvätt då jag kör kallavfettning (petroleum) och högtryck för att få bort mest möjliga dynga före svampen kommer fram. Plastskydden sitter dock kvar pepparpeppar. Räddningen kanske är att den inte behöver tvättas mer än nångång i månaden vintertid här där vi bor.

Det fanns ett liknande bekymmer på min tidigare bil, Saab 9-5 av senare årsmodeller, där listerna runt bakre sidorutorna svällde och lossnade vintertid. Det verkade dock ha att göra med vägsalt-slurryn fick jag för mig.
av dannesk
Man behöver inte dränka in bilen med petroleumavfettning varje gång man tvättar bilen, det räcker att man gör det enstaka gånger per år och på de ställena man har asfaltsprickar. Använd andra avfettningsmedel vid regelbunden tvätt så slipper man detta problem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Använder man stark avfettning så går det bara utför. Lackens yta blir som dasspapper och ny skit fastnar utav bara satan direkt.

Jag brukar ha bilen bra lackskyddad/vaxad så fäster inte skiten och man behöver inte alls använda stark avfettning.
av William85
Vad finns det för avfettning som inte är så stark?

Själv kör jag typ Biltema eller jula kallavfettning och den känns inte så väldigt aggressiv men kanske finns snällare?

Själv har jag en 2k behandling som kompletteras med snabbvax varje tvätt men känner ändå att nån form av avfettning är helt nödvändig för att det inte ska finnas smuts kvar efter högtrycken vintertid. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För mig är bilteamas o julas kallavfettning det tunga artilleriet. Jag använder bara milt vaxchampo och handtvätt efter jag spolat bort allt grus och sand från bilen som kan repa.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning