Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

Jag är rädd för att min toppackning har gett upp tyvärr. :-(

Så nu är frågan om det är farligt att köra med trasig toppackning,?

Tänkte bara om motorn kan ta skada om det kommer in vatten i oljan?

Om jag bara håller koll på kylarvattnet och den inte kokar så kanske man kan köra vidare eller.?

Volvo V70 2.5t-98 gäller det.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är packningen slut så ska man inte köra alls egentligen. Vatten i oljan eller för högt tryck i kylsystemet kan orsaka ännu större skador. Och drar man in vatten i cylindrarna så kan det sluta med motorbyte om det vill sig illa.
av pop
Tackar så mycket för svaret.

Det var det jag misstänkte tyvärr. :-o

Det blir ljusbrun färg på oljestickan så jag misstänker att packningen är slut tyvärr.

Det syns inget på oljepåfyllningslocket så jag är ändå osäker på att den är sönder

Kan tillägga att jag bara köra korta sträckor i stan så den hinner aldrig bli riktigt varm någon gång heller.

Så det kan ju vara kondens också kanske?

Kan man provtrycka den så man vet att den verkligen är sönder ?
av MickeM
Kör den riktigt varm.
Det kan bli grå gegga av småkörningar.

Faktiskt också av tät vevhusventilation.
Det förekommer ganska ofta på turbomotorerna.

Är det ändå kylvätska i oljan, är det vanligare att oljekylaren bakpå tråget får internt läckage, än att topplockspackningen går.
Det är väldigt ovanligt, om motorn inte har överhettat.
av chrillew
Kolla så du inte får avgaser i expansionskärlet, känns kylarslangarna hårda?

Min kylare sprack en gång invärtes, så den blandade motoroljan med kylarvattnet. dock så for inte kylarvattnet in i motorn som tur var. men kylar systemet blev kladdigt.

Att du får en grå/vit gegga på oljestickan är vanligt vid kortare körningar. kondens så egentligen inget att oroa sig för bara köra nån längre sträcka. så länge inte hela stickan är täckt av gegga då är det nog allvarligare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Oljekyl "bak på tråget" kom i samband med motoruppdateringen 99. Tidigare modeller, så som en 98a TS har, har oljekylet i den vanliga kylaren, och det kan hända att väggen mellan vatten- och oljekanalerna spricker och vips så får man olja i kylarvätskan eller kylarvätska i oljan.
av pop
MickeM skrev: sön 03 mar 2019, 18:15 Kör den riktigt varm.
Det kan bli grå gegga av småkörningar.

Faktiskt också av tät vevhusventilation.
Det förekommer ganska ofta på turbomotorerna.

Är det ändå kylvätska i oljan, är det vanligare att oljekylaren bakpå tråget får internt läckage, än att topplockspackningen går.
Det är väldigt ovanligt, om motorn inte har överhettat.
Ok.Jag ska testa att köra den riktigt varm så får vi se om det blir någon skillnad :-)

Hu r ska man kolla oljekylaren på bästa vis?

Den har inte gått varm någon gång som jag vet :-)

Så det är kanske inte toppackningen ändå om jag har tur då ;-)
av pop
Lite uppdatering nu om min Volvo :-)

Det var oljekylen som hade gett upp. :-)

Men besiktigade den i tisdags o fick nerslag på bromsar bak och bältet fram :-)

Så när jag körde hem så dog bilen och luktade bränt som fan ur avgasröret , så det var llm mätaren som hade gått sönder.

Så det fick bli en annan ägare som fika skiten istället. :-D

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]