Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
popeye65 skrev:Jag har en 2,5T- 09 och när den gör en kallstart, så låter det som rem gnissel, den har gjort så sedan jag köpte den för snart 5 år sen, när den är varm så hörs inget.
Har påtalat det för teknikerna på verkstaden men de har inte hört det då bilen inte har varit helt kall då de har kört in den i hallen.
Det låter i ca 5- 10 sekunder efter start och nu har jag slutat bry mig.
Bästa bilen jag har haft någonsin, rullar 1500 mil om året, servat den på Volvoverkstad sedan köp, bytt bromsklossar fram och bak en gång på 5 år :-)
Roligt att du är nöjd! Jag är inte riktigt lika nöjd med mitt exemplar. Bytt låsenhet i förardörren, kupefläktmotorn, bussningarna i bakvagnen, svetsat fast fästen till avgassystemet, och behöver byta gasdämpare till bakluckan då den faller ned när det är kallare än -10.

Men den är rymlig, säker och går ruskigt bekvämt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Yaniz skrev:Det var ungefär det jag också fick punga ut med när VVT-enheten med tillbehör byttes på min V70 2.5T för något år sedan. Ljudet var dock konstant slamrande och dovt knackande innan motorn blev varm.
Hur låter missljudet? Kort slammer/rassel vid kallstart? Kort skrik vid kallstart? Uppkommer ljudet endast vid kallstart? Det bästa vore om du kunde spela in ljudet och lägga upp det här?
Se svar ovan!

av Yaniz
Petterlundstrom skrev:
Yaniz skrev:Det var ungefär det jag också fick punga ut med när VVT-enheten med tillbehör byttes på min V70 2.5T för något år sedan. Ljudet var dock konstant slamrande och dovt knackande innan motorn blev varm.
Hur låter missljudet? Kort slammer/rassel vid kallstart? Kort skrik vid kallstart? Uppkommer ljudet endast vid kallstart? Det bästa vore om du kunde spela in ljudet och lägga upp det här?
Se svar ovan!

Då råder jag dig att kolla avgasgrenröret innan du lämnar in bilen för vidare felsökning. Det är inte ovanligt på dessa motorer att muttrar och skruvar lösgör sig (någon eller några räcker) för att det skall uppstå en läcka som ger ett skrikande ljud vid kallstart eller start efter kort färd då motorn ännu inte hunnit bli varm. Material expanderar vid värme och läckan tätas och därmed upphör missljudet. Missljudet kan variera beroende på läckans omfattning men ett mekaniskt skrik är det mest frekventa och det är inte ett läckande avgasgrenrör det första man tänker på. Tankarna leder mer till förestående motorhaveri, men felet är lika banalt som åtgärden är enkel.

Avgasgrenröret sitter mellan torpedväggen och motorblocket. Utrymmet är lika trångt som det är eländigt men det går att komma åt om du bekantar dig med var muttrar, brickor och pinnskruvar sitter. Det kan du göra med en spegel eller med mobilkamera. Först måste dock värmeskölden bort för att åtkomst till muttrar och skruvar ska bli möjlig.

Det är inte ovanligt att muttrar är lösa eller att de lossnat och försvunnit eller att pinnskruvar gått av eller att packningen är defekt. Har du lösa muttrar eller brickor eller muttrar som försvunnit kan du åtgärda det själv genom att dra åt de lösa muttrarna eller anbringa nya muttrar. Har du otur behöver du byta packning eller pinnskruvar och då råder jag dig att lämna in bilen på verkstad. Kostnad 5000-6000 kr på Volvoverkstad, ca: 3000-4000 på mindre allbilsverkstad.

Lycka till och återkom gärna med om "diagnosen" var riktig och hur det gick sedan med reparationen.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Yaniz skrev:
Petterlundstrom skrev:
Se svar ovan!

Då råder jag dig att kolla avgasgrenröret innan du lämnar in bilen för vidare felsökning. Det är inte ovanligt på dessa motorer att muttrar och skruvar lösgör sig (någon eller några räcker) för att det skall uppstå en läcka som ger ett skrikande ljud vid kallstart eller start efter kort färd då motorn ännu inte hunnit bli varm. Material expanderar vid värme och läckan tätas och därmed upphör missljudet. Missljudet kan variera beroende på läckans omfattning men ett mekaniskt skrik är det mest frekventa och det är inte ett läckande avgasgrenrör det första man tänker på. Tankarna leder mer till förestående motorhaveri, men felet är lika banalt som åtgärden är enkel.

Avgasgrenröret sitter mellan torpedväggen och motorblocket. Utrymmet är lika trångt som det är eländigt men det går att komma åt om du bekantar dig med var muttrar, brickor och pinnskruvar sitter. Det kan du göra med en spegel eller med mobilkamera. Först måste dock värmeskölden bort för att åtkomst till muttrar och skruvar ska bli möjlig.

Det är inte ovanligt att muttrar är lösa eller att de lossnat och försvunnit eller att pinnskruvar gått av eller att packningen är defekt. Har du lösa muttrar eller brickor eller muttrar som försvunnit kan du åtgärda det själv genom att dra åt de lösa muttrarna eller anbringa nya muttrar. Har du otur behöver du byta packning eller pinnskruvar och då råder jag dig att lämna in bilen på verkstad. Kostnad 5000-6000 kr på Volvoverkstad, ca: 3000-4000 på mindre allbilsverkstad.

Lycka till och återkom gärna med om "diagnosen" var riktig och hur det gick sedan med reparationen.
Tusen tack för tipset! Ska be mekanikern kolla upp det när han felsöker. Har tyvärr varken verktygen eller utrymmet att felsöka på det viset själv som jag bor nu.

Låter exakt som mitt problem faktiskt! Har märkt när jag kollat och haft huven öppen att det sett ut som avgaser kommer ut mellan torpedväggen och blocket. Luktar även avgaser i kupén just när man startat bilen, sen när den är varm så luktar det inte längre. Låter ju som att diagnosen mycket väl kan stämma!
Kommer inte få ngn diagnostid förrän efter v 10...är sportlov här nästa vecka...så då verkar alla vara lediga.
Men jag ska absolut uppdatera resultatet!

av Yaniz
popeye65 skrev:Jag har en 2,5T- 09 och när den gör en kallstart, så låter det som rem gnissel, den har gjort så sedan jag köpte den för snart 5 år sen, när den är varm så hörs inget.
Har påtalat det för teknikerna på verkstaden men de har inte hört det då bilen inte har varit helt kall då de har kört in den i hallen.
Bästa bilen jag har haft någonsin, rullar 1500 mil om året, servat den på Volvoverkstad sedan köp, bytt bromsklossar fram och bak en gång på 5 år :-)
Om du tillåter råder jag dig att åtgärda det snarast. Du har sannolikt lösa muttrar på avgasgrenröret. Att dra åt dem kostar ingenting om du gör det själv, och kostar en mindre summa på verkstad. Ryker däremot packningen (vilket bara är en tidsfråga) kostar ett byte 5000-6000 kr på en Volvoverkstad. Missjudet kommer garanterat att förvärras och därmed risken för att packningen ryker med allt vad det innebär.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Ska försöka komma åt och skruva fast dem. Får se om jag lyckas, annars får jag vänta på en verkstadstid. Behöver inte bilen för jobbpendling eller så. Så jag kan försöka köra minimalt tills jag fått en tid, om jag inte lyckas dra åt muttrarna själv.

Användarvisningsbild
av popeye65
Tack för tipset.
Var precis ute och kollade, och mycket riktigt så läckte det avgaser från grenröret innan den tätade av värmen.
3 bultar håller skölden och de sitter som berget, grannen har billift så jag får anlita honom att åtgärda felet då jag misstänker att det är lättare att arbeta underifrån.
Yaniz skrev: lör 02 mar 2019, 11:44
Om du tillåter råder jag dig att åtgärda det snarast. Du har sannolikt lösa muttrar på avgasgrenröret. Att dra åt dem kostar ingenting om du gör det själv, och kostar en mindre summa på verkstad. Ryker däremot packningen (vilket bara är en tidsfråga) kostar ett byte 5000-6000 kr på en Volvoverkstad. Missjudet kommer garanterat att förvärras och därmed risken för att packningen ryker med allt vad det innebär.
Användarvisningsbild
av HenkeVFR
Min 2,5T-09 läckte mellan topp och grenrör vid kallstart.
2 bultar hade gått av, en av dem ca 5 mm in i toppen.
Det kostade mig 9000 kr på Volvo, men nu är den tyst och fin vid start.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
HenkeVFR skrev:Min 2,5T-09 läckte mellan topp och grenrör vid kallstart.
2 bultar hade gått av, en av dem ca 5 mm in i toppen.
Det kostade mig 9000 kr på Volvo, men nu är den tyst och fin vid start.
Hade du också ett tjutande ljud vid kallstarter?

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Har förresten fått en snabb verkstadstid på Volvo. Ska lämna in den imorgon för felsökning. Har meddelat mekanikern mina misstankar, får se om det är det eller om de hittar något annat ”fel”!

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]