Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rockyv70
Hej,

Fick upp ett felmeddelande när jag skulle starta bilen häromdagen (xc90 -03), srs airbag service. Läste ut felkod till 00d4. Nollande det hela genom att först nolla cem, dim sedan srs.
Gick bra ngn dag sen kom det tillbaka igen när jag skulle starta bilen.
En del tycker att dim är trasigt andra batteriet dåligt. Min fråga är hur menas med att batteriet är dåligt? Blir systemen förvirrade om det är för dåligt med kraft?

Vore bra att veta innan man köper ett nytt.

Tacksam för svar.
av MickeM
Nja, SRS 00d4 betyder kommunikationsfel med SRS varningslampa.
Lyser den nån sekund när du vrider på tändningen?

Visst kan dåligt batteri ge div CAN fenomen. Även lysande SRSlampa. Men denna kod tyder nog på DIM. Fel på DIM är vanligt på my02, men en my03 är inte immun.
av Rockyv70
Ja, den lyser först rött sen blir det en gul varningslampa. Nu när felkoden inte är nollad igen. Jag har inga övriga skumma problem med dim, som mätare som inte fungerar osv.
Varför kommer problemet bara vid start är min fundering?
Borde felkoden inte kunna dyka upp närsom helst om dim var dåligt? (Jag menar när jag nollställt felkoden)
Dim var lagat för ca 6 år sedan på obdtuning.
av Rockyv70
Hejsan igen, ingen som hade ngn ide’ om detta? Hur många volt ska batteriet leverera för att det ska vara ”bra”?
av MickeM
Batteriproblem tror jag inte med den felkoden.
Startar den fint, eller är den svag?

Över 12,5v efter nån timme i vila, är ett bra batteri. (Obelastat)

Får du batterivarning i färddatorn ganska snart med motor av, tändning på, är batteriet dåligt.

Så airbagsymbolen lyser när du slår på tändningen.
Det är du 100% säker på?
(Inte triangeln som kan byta färg, utan själva Airbagsymbolen)

Bara så det inte missuppfattas.
av Rockyv70
Hej igen!

Har nu lyckats att läsa ut felkoderna med vida (fått igång det på win10) och den säger skadad lysdiod i kombinationsinstrumentet.
Har även bytt batteri (det gamla var dåligt redan efter bara 4 år - bosch) det var ngn som menade på att värmen i somras knäckte många batterier.

Hur som helst får jag fundera om man ska in och löda själv eller lämna in till obd tuning. Tror det blir att lämna in då det känns lite vanskligt att löda dessa små grejer. Dim var inne hos obd tuning för ca 7 år sen, men de har väl inte så lång garanti på sitt jobb....
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]