Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har senaste två veckorna haft bekymmer av och till med att bakluckan (elektrisk) öppnar sig igen när man försöker stänga den.

Den beter sig alltså som så att när man trycker på knappen så stänger luckan helt för att direkt öppnas igen. Så som den kan göra om man tex råkat dra ut mattan lite innan stängning.

Det händer inte varje gång, men oftast.

Har sökt och läst i många trådar gällande felande elektriska bakluckor, men hittar ingen med liknande problem som lösts..
Det finns inget som sitter i kläm någonstans, då? För det är ju som du beskriver, det är så den bär sig åt.
Den andra anledningen jag kan tänka mig är att låset inte signalerar "låst" i tid. Styrenheten försöker dra igen luckan, men det börjar gå tungt, eftersom den faktiskt är stängd. Men det kommer ingen signal om att den är stängd, så den fortsätter dra, och då kommer säkerhetsfunktionen in och bryter rörelsen.
Ibland kan handtaget i bakluckan fastna i nåt sorts halvvägsläge, som att den kärvar på tillbakavägen efter att man öppnat luckan för hand, och då har iaf min elektriska baklucka betett sig som du beskriver. 👍🏼
Tack för ett bra tips till! :-)

Ser att pinnen som handtaget löper på är väldigt rostig och vid närmare eftertanke har man verkligen fått trycka in handtaget i botten för att luckan ska öppna sig, så säkert kan detta vara en möjlig orsak att det kärvar och är slitet.
Min 2012:a har inget mekaniskt handtag, utan en strömbrytare att öppna luckan med. När den ändå är elmanövrerad, så. Kanske de även i Göteborg insåg att den mekaniska öppnaren lätt kärvade.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning