Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bobo1000
Hej, jag är en bilintresserad kille men ingen vidare mekaniker, men jag lyckades byta krängningshämmarstagen fram efter ett jäkla slit, och dom var dåliga. Men jag trodde det skulle bli stor skillnad i kurver osv, men det känns knappt någon skillnad, vad är nästa steg för att få min s80 2001 att bli styvare och mindre svajig till en inte allt för hög kostnad, och finns det något trim som är lätt att fixa till till en rimlig peng?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Bobo1000 skrev: tor 28 feb 2019, 08:20 Hej, jag är en bilintresserad kille men ingen vidare mekaniker, men jag lyckades byta krängningshämmarstagen fram efter ett jäkla slit, och dom var dåliga. Men jag trodde det skulle bli stor skillnad i kurver osv, men det känns knappt någon skillnad, vad är nästa steg för att få min s80 2001 att bli styvare och mindre svajig till en inte allt för hög kostnad, och finns det något trim som är lätt att fixa till till en rimlig peng?
Vad har du för motor?
av Bobo1000
Jag har 2.4 turbo, är det fler stag som behöver bytas i framvagnen, och hur känner man om det är fjädrar eller dämpar som är dåliga?
Användarvisningsbild
av jiha1968
S80 är ju mjuk och svampig original, jämfört med en mindre bil som t.ex V50/S40/C30.
Byt stötdämpare runt om, (till lite hårdare/sportigare än original) största skillnaden ligger där, tillsammans med 17/18" hjul.

Byt gärna fjädersäte och fjäderbenslagring samtidig.
Är fjädrarna mycket rostiga, och bilen är låg, får fjädrarna bytas, 2-3cm sänkning tycker jag är lagom.

NB: kolla om bilen har Nivomatdämpare bak...

Kolla skicket på länkarmsbussningar (speciellt fram) och spindelleder, byt om dom inte är i gott skick. Bak slits mycket mindre.
(Bussningar i Subframe fram kan också bli mjuka efter några är)

Har du fortfarande pengar kvar:
Trim till motorn, om steg 0 är ok (motorn i mycket bra skick) , BSR, Rica eller liknande programvara, inte fultrim/"powerbox".
av MickeM
Är det dom egenskaperna du är ute efter, har du valt fel bil.
S80 är en glidare med hög komfort.

Ska du få den styv och stabil (läs "stötig och obekväm") får du byta "allt".
Det är fullt möjligt, men kostar en slant.
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]