Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Saalto
Jag har ett problem men tror jag vet vad jag behöver. Behöver byte växellådeväljaren men hittar inte någonstans som de säljes.
Problemet är att billen startar inte efter en kall natt och det brukar mynna ut i ett "växellåda servics erfodras" och det är lite tjurig när jag vrider på nycklen. Om man bara försöker tillräckligt många gånger med att låsa bilen och låsa upp och sedan vrida om med nycklen så tillslut startar den. Har varigt på volvo och dom har felsökt men inte hittat något. Han sa att det var för många felcoder och att det flesta var spökcoder.
Användarvisningsbild
av wissel
Prova Bildelsbasen o köp en begagnad.
Varför tror du väljaren är felet?
Kolla den lilla kontakten på startmotorn att den inte sitter löst, händer lite då o då och konsekvensen blir då att ingenting händer med startmotorn på startläget.
Din batteristatus är också intressant, belastningstesta det på närmaste verkstad, att du har 12,? v betyder inte självklart att batteriet är friskt.
Har en v70 02:a som för nåt år sen fick för sig att vara död ibland oxå... klickade bara, inget mer hände.
Lånade en bra felkodsläsare, hade ett helt gäng felkoder men inga kvar efter rensning. Drog loss den lilla kontakten på startmotorn som wissel tipsat om o smärglade lite på både hona/hane o sprayade lite elektrospray, aldrig krånglat efter det! Har automat, men kommer inte ihåg om service erfodras kom upp...
Lycka till!
av MickeM
Knapphändig info!
Vad är egentligen SYMPTOMET?

Går det att vrida nyckeln?
Är startmotorn Död, eller bara klickar?
Går startmotorn men motorn startar Inte?

Ingen skillnad om du "rycker lite" i växelväljaren?
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det