Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Heysan

Jag har köpt denna 360 watts extra led ljus ramp som fungera perfekt efter at ha installerat den.
Men jag kunna väldig gärna tänka mig at koppla upp extra ljuset till bilens helljus så allting tänder på samma tid.

Har någon erfarenhet med detta?
Bilen är en XC70 2006
led ljus1.jpg
led ljus1.jpg (43.38 KiB) Visad 1305 gånger
Vad vet du inte?
Exakt vilken kabel som matar helljuset får du ju mäta dig fram till.
Eller så tar du direkt i anslutningen till glödlampan inne i strålkastare och leder ut kabeln lämpligt. Kan vara klen kabel.

Eller, så skaffar du extraljusknappen och monterar under CCM så du får styrning i det fördragna kablaget för extraljus.

Sök "koppla in extraljus V70N" i forumet.
Att du har en XC70 har ingen betydelse. Samma bil som V70N turbo (eller diesel) med andra fjäderben och AWD. Resten av skillnaden är plastdetaljer.
Extraljus eller LED ramp har ingen betydelse för inkopplingen.
Anpassa reläet efter belastningen bara.
Tändtråden. Anlslutning 85 eller 86 på reläet.
Den andra av 85 eller 86 drar du till chassit.
(Kvittar vilken som är vilken av 85 o 86)
Matningen (30) drar du till skruven avsedd för startkabel. Då slipper du gå ända bak till batteriet. Naturligtvis säkring nära plusanslutningen.
87 är strömmatningen till LEDrampen. Den drar du minus till chassit separat.
En Led är viktig att plus blir plus.
Annars lyser den inte. En glödlampa bryr sig inte.
TS: Kabelsatsen i din bild är inte direkt anpassad till standard kopplingsmetod, din har ju fjärr m.m.
Har googlad lite och tror jag har funnit en kabelsats som liknar mycket.
Två kopplingsalternativ, efter som jag inte vet om on/off brytaren har positionsminne.

Om metod två nyttas vill inte kabelsatsens brytare/fjärr fungera alls. Så vill du då ha möjlighet att släcka LED baren vid tänd helljus, får du koppla in en brytare mellan relä och bilens helljus. (den"hvita" kabeln från relä)
led_relay_edit.jpg
led_relay_edit.jpg (21.85 KiB) Visad 996 gånger
EDIT1: annars får du börja om med endast reläet och koppla kabel efter kabel som i MickeM's inlägg :-)

EDIT3: bilens helljuskabel är normalt blå från säkringen och fram till kontaktstycket vid vänster strålkastare, blå eller vit på höger.
EDIT5: som oftast röd kabel från kontaktstycket och vidare in i strålkastaren.

EDIT4: Standard koppling:
ExtraHelljus.jpg
ExtraHelljus.jpg (20.47 KiB) Visad 957 gånger
Senast redigerad av 4 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
MickeM skrev: ons 20 feb 2019, 12:57 Tändtråden. Anlslutning 85 eller 86 på reläet.
Den andra av 85 eller 86 drar du till chassit.
(Kvittar vilken som är vilken av 85 o 86)
Matningen (30) drar du till skruven avsedd för startkabel. Då slipper du gå ända bak till batteriet. Naturligtvis säkring nära plusanslutningen.
87 är strömmatningen till LEDrampen. Den drar du minus till chassit separat.
En Led är viktig att plus blir plus.
Annars lyser den inte. En glödlampa bryr sig inte.
Jag gjorde som ovan på min 2004 och det fungerade utmärkt. Den kabel som styr helljuset var röd på min bil, borde vara samma för dig. Jag kopplade en tjyv vid vänster strålkastare i kabelhärvan mellan strålkastaren och luftburken.
Om du vill vara helt säker så kan du koppla isär kontakten till kabelhärvan och sedan, med övriga kablar till ledrampen inkopplade i bilen, hålla ledrampens styrströmkabel mot de olika stiften i kabelhärvans kontakt för att se när du får strömmatning och på så sätt se vilken kabel som ström ska tas från. Testa dock med bilens helljus både på och av så du ser att ledrampen både tänds och släcks. Lycka till
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]