Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Jag undrar om V70 flexifuel är ett säkrare kort än V50 flexifuel, främst motormässigt..?

Det är en och annan (bl a jag) som har lite typfel (förekommande produktegenskaper enligt Bilia/Volvo) på V50 flexifuel..

- Ibland svårstartad (i mitt fall bara om motorn är ljummen/varm) som "avhjälps" genom att trycka ner gasen lite i samband med start, det står till och med i instruktionsboken, känns inte helt premium ;).
- Svajig tomgång och/eller dippande tomgång nedåt 300rpm vid lång frikoppling t ex innan rödljus (detta har jag löst, men dippar fortfarande ibland om man motorbromsar och sen frikopplar)

Mvh :)
av Rådlös
Det är ju så att det är snarlika motorer. Väldigt snarlika. 1.8F och 2.0F är samma motor. 2.0F har bara lite större cylinderborrning. Kanske att något i kringutrustningen skiljer med tanke på att det är några hästkrafter till? Men det vet jag egentligen inte. Det är dock samma motorblock med olika borrning.
Jag drar mig till minnes nu att några debattörer har skrivit om sina 1.8F här och att tändstiften har en bytesintervall på 6000 mil. I serviceschemat till min 2.0F står det byte vid 12000 mil. Det kanske inte är samma tändstift?
Så min gissning är om du upplever eller får antydningar av någon annan (bilägare) att den ena motorn är annorlunda än den andra, så kan den sämre ha ett fel som har drabbat just den motorn. Och vi talar om bilar som är runt 10 år gamla nu. Där kan ju olika körbetéenden eller punktlighet med service och liknande ha påverkat?

Ett tillägg: Så här heter mina tändstift i V70 2.0F -08. Bosch HR6DPP33V. Det finns några fabrikat till av motsvarande och konvertibel sort. Dom har alltså ett bytesintervall på 12 000 mil. Av vad jag har läst här på forumet har 1.8F-motorn ett bytesintervall på 6 000 mil.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]