Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
Scania skrev:Tack igen Lindfalas för att du så frikostigt delar med dig av din kunskap!
Försöker så gott jag kan.
Undrar bara: Du skriver att man skall kleta ut det med lägsta hastighet. När skall man gå på med hög hastighet?
Man lägger ofta ut medel på den yta man skall polera/vaxa och sen arbetar man med det. Då höjer man ofta på hastigheten för det skall bli effektivare( mer värme).
Polermedel kan man lätt gå på fullt ök med en dubbel trissa.
Dock skall man inte köra fort med vax.. det skall masseras in i porerna.
Kör du fort så fylls det inte lika bra.
Är det bara när man vaxar eller? Och när man lägger på vax, då gör man på samma sätt som med polermedlet?
Vax och polermedel är 2 olika saker.
Vax/lacksydd är till för att skydda det man polera och lägga lite mera glans på ytan.
Så man jobbar olika med dem.
Dessutom så kan man ha olika trissor och hårdhet på dem.
Med vax har man ofta en mjuk eller halvmjuk trissa.

Greetz
Användarvisningsbild
av Scania
Ok, jag har nu polerat upp och vaxat min V70 enligt tipsen ovan, och är rätt nöjd med resultatet!

Tänkte nu ge mig på min dotters 245 GLE -90 som har vanlig lack, vinröd. Alltså inte metallic...

Den är i stort behov av polering, om man säger så. Kan man använda samma metod som beskrivits ovan, eller är det någon skillnad? Större risk att gå igenom lacken med maskinen på sådan lack?
av Lindfalas
Låter bra det :-)

Är det klarlack på den eller är det solid lack?

Är det solid lack sä är det oftast oxider man först vill ha bort, sen plockar man bort de repor som finns.

Är det med klarlack så är det exakt samma sak som med en metalic färg.
Det är nämligen ingen som helst skillnad på dem. Båda har klarlack överst.

Så ett enkelt svar är att du gör på samma vis du gjort tidigare.

Greetz
Användarvisningsbild
av Scania
Jag skulle tro att det är helt vanlig lack utan klarlack...det räcker att man kör runt en liten trasa med lite polermedel på några sekunder för att trasan skall bli röd...

Men den har blivit rätt matt...rädd att gå igenom med dubbeltrissmaskinen...är det risk för det?

Måste man avfetta först?
av Lindfalas
Scania skrev:Jag skulle tro att det är helt vanlig lack utan klarlack...det räcker att man kör runt en liten trasa med lite polermedel på några sekunder för att trasan skall bli röd...

Men den har blivit rätt matt...rädd att gå igenom med dubbeltrissmaskinen...är det risk för det?

Måste man avfetta först?
Ingen fara att gå igenom.
Det du ser är oxider som lacken släpper.

Avfetta och tvättar skall man alltid göra före polering.
Tänk på att alkaliskt avfettning lockar fram oxider. Då blir lacken ännu mattare och lite vit aktig.
Ingen fara dock om du skall polera. Ser bara lite hemskt ut.. hihi.

Greetz
Användarvisningsbild
av Scania
Tack Lindfalas! Nu är jag redo för 245:an...tar dock några veckor, först skall nylackad baklucka monteras.

Det var helt tack vare dig som jag vågade mig på min V70. Du är en stor tillgång för forumet!!
av Lindfalas
Scania skrev:Tack Lindfalas! Nu är jag redo för 245:an...tar dock några veckor, först skall nylackad baklucka monteras.

Det var helt tack vare dig som jag vågade mig på min V70. Du är en stor tillgång för forumet!!

Hoppas den blir bra också då..

Man får tacka.. Jag gör så gott jag kan iaf :shock:

Greetz

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]