Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Den bil jag haft med överlägset flest fel på var japansk - en Subaru Outback 2.0d. Obegripligt att det märket har så nöjda ägare. När man kollar runt lite så kryper det fram massor med allvarliga och dyra fel. 2,0d motorn har problem med vevlager som slits ut efter ett par tusen mil, automatlådorna har tillverkningsfel i vissa serier (rasar efter ett par tusen mil), svaga kopplingar (räcker bara 10.000 mil), xenonlampor som bränner sönder sig själva inifrån mm. Dessutom ser bilen invändigt ut som att den tillverkades 1995, knappar och reglage är oerhört plastiga och omoderna.
Användarvisningsbild
av snepo
Har inte ägt någon Subaru. Haft Mazda,Toyota,Honda. I princip bara att tanka och åka. De dåliga är att rosten tog dom. Av dom bilar jag ägt,så är det Ford och VW som varit sämst.
av Lövet
Har haft en Avensis också när jag tänker efter. Minns egentligen bara att klädseln kändes som ett par gamla gummistövlar och att motorn lät som en glassbil. Resten har jag glömt så trist var den.
Användarvisningsbild
av snepo
Lövet skrev: sön 24 feb 2019, 14:20 Har haft en Avensis också när jag tänker efter. Minns egentligen bara att klädseln kändes som ett par gamla gummistövlar och att motorn lät som en glassbil. Resten har jag glömt så trist var den.
Ja fler än du som sagt det om Avensis. Tycker själv att de japanare jag haft var tråkiga,men pålitliga.
Användarvisningsbild
av moose
Jisses vad mycket goda råd om japanare eller icke japanere trådskaparen får. Var det inte en Volvo som skulle inhandlas?
Generellt finns det väl mindre bra konstruktioner på alla bilar men läser man för mycket på forum finns det inte en enda modell man vågar köpa.

Köp V40 eller v60 det som känns bäst. Välj en vanlig motor med lågt miltal och lagom mycket utrustning.
Erbjuder firman Volvo select garanti på aktuell bil får man väl ett hyfsat bra ägande.
Tack för era svar!

Visst, Toyota är bra bilar, liksom många andra japanare. Egentligen skulle hon gärna få köpa en sådan för min del men hon vill gärna ha en Volvo med hänsyn till komfort och säkerhet, och jag förstår henne. Jag kör själv en V60 som tjänstebil just nu och är väldigt nöjd, en D4 AWD som jag tror har "gamla" motorn.

Hursom; i princip verkar alla V60 / V40 ungefär lika bra / dåliga då med andra ord?
DaddyTapir skrev: sön 24 feb 2019, 22:03 Hursom; i princip verkar alla V60 / V40 ungefär lika bra / dåliga då med andra ord?
Med rätt underhåll, beroende på motor och växellåda, så bör de vara långlivade. Men allt kan ju hända, både med nya och begagnade bilar...
Användarvisningsbild
av Cotag
Bl.a T2 och T3 1.5 liter (automatare) saknar vad jag förstår balansaxlar och därmed problematiken med dessa. Bensinare har väl inte heller problem med igensotat EGR-system.
En sån här med några fler mil, för att få den inom budget, kan kanske vara något?
Bilagor
v40.JPG
v40.JPG (71.26 KiB) Visad 893 gånger
Skippa VEA diesel. Kör hon försiktigt, sällan o korta körsträckor då är diesel helt fel.
Skippa ockå T4f. Flexifuel o Volvo är ingen bra kombination, historiskt sett.
Volvo tycks vara en förutsättning vis val, välj då en med bensinmotor.
Har hon övervägt att leasa en mindre bil? Oavsett märke.
Tack för era svar, de uppskattas verkligen! Jag har haft fullt upp på jobbet så jag har inte hunnit lägga någon tid på svärmors bilbyte riktig.

Hon kör nog en typ av körning som fungerar ganska bra för både bensin och diesel, förvisso kör hon nog bara 2-3 dagar i veckan men när hon väl gör det blir det minst fem-sex mil, enkel resa. Men jag föredrar rent generellt bensin, så jag ska nog försöka hitta en sådan.

Nackdelen är väl att bensinare är väldigt svåra att få tag på, tyvärr. Men jag letar vidare:)

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]