Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Hej!

Har haft in min V70 -09 2.5FT på felsökning på Volvo med följande problem.
Vid start så gnisslar det till, ungefär som ett gammaldags fläktremsgnissel.

Diagnosen blev läckande VVT-enhet, den tappar oljetruck vid start och gnisslar då till enligt mekanikern. Ska byta hela enheten på onsdag.

Nu till det märkliga...efter 2 veckor med tjut vid varje start har den plötsligt slutat.
Låter som vanligt vid start.
Börjar vara fundersam om det verkligen är VVT-enheten som är skyldig till gnisslet...

Bytte kamrem och hjälprem, rullar och remspännare i november så de borde ju vara ok. Kollat på hjälpremmen och den ser fin ut och den hade bra spänning enligt verkstan.

Kanske är man lite paranoid men enligt lagen om allts överjävlighet lär jag ju byta VVT och sedan få tillbaka gnisslet

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Yaniz
Enligt mina erfarenheter kan ljudet vid defekt VVT mer beskrivas som rassel eller slammer vid kallstart. Du bör förvissa dig om att det verkligen är VVT som är defekt; det kostar en slant att byta VVT-drevet (eller dreven dvs utlopp och inlopp om du har otur).
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Yaniz skrev:Enligt mina erfarenheter kan ljudet vid defekt VVT mer beskrivas som rassel eller slammer vid kallstart. Du bör förvissa dig om att det verkligen är VVT som är defekt; det kostar en slant att byta VVT-drevet (eller dreven dvs utlopp och inlopp om du har otur).
Visst hade jag rätt i min pessimism!
VVT enhet bytt. Hämtar bilen på verkstadens parkering och den tjuter/gnisslar när jag startar den. Minst sagt irriterad går jag in på verkstaden igen. VVT enheten behövde bytas då den läckte olja, men var ju inte det felet jag egentligen ville ha åtgärdat.
Nu följer ny felsökning, reparation och ännu mindre pengar i plånboken! BildBildBild

av Yaniz
Ja, det var också min misstanke. Felsökning i form av att chansa på att byta delar är ingen vidare bra strategi; inte minst kostar det en hel del pengar.

Hur låter missljudet? Kort slammer/rassel vid kallstart? Kort skrik vid kallstart? Uppkommer ljudet endast vid kallstart? Kan du spela in ljudet och lägga upp det här?

Tillåter mig av ren nyfikenhet att fråga vad byte av VVT-drev gick på?
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Yaniz skrev:Ja, det var också min misstanke. Felsökning i form av att chansa på att byta delar är ingen vidare bra strategi; inte minst kostar det en hel del pengar.

Hur låter missljudet? Kort slammer/rassel vid kallstart? Kort skrik vid kallstart? Uppkommer ljudet endast vid kallstart? Kan du spela in ljudet och lägga upp det här?

Mm! Bilbolaget i Umeå verkar köra på den taktiken...dyrt för mig, lönsamt för dem.
Är ett kort skrik/tjut vid kallstart.

Uppkommer inte endast vid ren kallstart. Utan uppkommer när motorn är något annat än drifttemperatur. Om man kör den 30 minuter, stannar motorn i 2 minuter och sen startar igen så låter det inte.

Men får den stå i typ 10 minuter så tjuter det.

Kan försöka spela in det imorgon och lägga upp!

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Yaniz skrev:Ja, det var också min misstanke. Felsökning i form av att chansa på att byta delar är ingen vidare bra strategi; inte minst kostar det en hel del pengar.

Byte av kamaxeldrev, kamaxeltätning och alla tillbehör och arbetskostnad blev sammanlagt 10400:-

av Yaniz
Det var ungefär det jag också fick punga ut med när VVT-enheten med tillbehör byttes på min V70 2.5T för något år sedan. Ljudet var dock konstant slamrande och dovt knackande innan motorn blev varm.
Hur låter missljudet? Kort slammer/rassel vid kallstart? Kort skrik vid kallstart? Uppkommer ljudet endast vid kallstart? Det bästa vore om du kunde spela in ljudet och lägga upp det här?
Användarvisningsbild
av popeye65
Jag har en 2,5T- 09 och när den gör en kallstart, så låter det som rem gnissel, den har gjort så sedan jag köpte den för snart 5 år sen, när den är varm så hörs inget.
Har påtalat det för teknikerna på verkstaden men de har inte hört det då bilen inte har varit helt kall då de har kört in den i hallen.
Det låter i ca 5- 10 sekunder efter start och nu har jag slutat bry mig.
Bästa bilen jag har haft någonsin, rullar 1500 mil om året, servat den på Volvoverkstad sedan köp, bytt bromsklossar fram och bak en gång på 5 år :-)

Är det nån som vågat prova Subaru[…]

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]