- fre 22 feb 2019, 22:31
#1300834
Det finns invändningar mot båda dessa premisser vilket redan diskuterats.
Dessutom har du i mitt tycke missförstått de främsta fördelarna med vätgasdrift, nämligen
1) att den inte är beroende av en infrastruktur av rejält kraftförsörjda laddstationer utan ett system som påminner om existerande nät av pumpstationer där vätgas levereras och distribueras ungefär som vilket drivmedel som helst, bensin, diesel, fordonsgas. Funkar även på ställen där man inte har ett tillräckligt utbyggt elnät. Du anger inga övertygande argument till att detta skulle vara ett problem.
2) Att fordonet inte behöver dra runt med enormt tunga batteripaket utan kan använda bränslecellsteknologi som är betydligt lättviktigare i sammanhanget och ger en högre effektivitet i det avseendet. Här förstår jag inte alls vad du menar, vi talar om en synnerligen etablerad teknologi i fordonssammanhang och några större effektivitetsbekymmer måste du i så fall redovisa med referenser. Visst det produceras värme under konvertering vätgas till el men varför skulle detta vara ett problem? Värme produceras även av traditionell batteriteknologi under urladdning.
Likaså ditt resonemang att en batteribil "kan köra på alla bränslen"... det kan givetvis även en vätgasbil göra. Vi talar enbart om två olika typer av energibärare här, batteri eller vätgas där båda har potential att ge noll utsläpp, med olika förtjänster och nackdelar.
Jag håller med dig om att man kan se möjligheter att kombinera dessa (och framtida) teknologier för att nå max nytta och kostnadseffektivitet för den enskilde fordonsägaren med sin användningsmix.
joel80 skrev:Jag är positiv till vätgasproduktion för lagring av överskottsel! Det är en av lagringslösningarna som jag tror kan fungera även för lite längre perioder. Däremot är jag väldigt skeptisk till att man ska frakta runt det i hela landet och försöka köra bilar på det. Där tappar man en stor del av fördelen med vätgas enligt mig.Du bygger din argumentation på två premisser. 1) Att det finns ett kraftnät med tillräcklig kapacitet att försörja alla nuvarande och kommande laddstationer, även privata. 2) Att detta sätt att använda fordon passar alla användningssätt, dvs att man har möjlighet att ta den tid det tar för laddning under långresor, att det finns tid och tillfälle till detta.
Har du en vanlig elbil med batteri kan du också köra på vätgas, för lagras vätgas kan man sen använda det i större anläggningar för att producera elektricitet, och då även ta vara på ev överskottsvärme. Verkningsgraden om man använder det på det viset bör vara lättare att få upp än om det ska in i bilar, där lösningarna ofta blir dyra då de inte får väga mycket eller ta plats.
Det är en av de fördelar jag ser med elbilarna, de är inte beroende av en viss energibärare utan beroende på vad som än kommer för teknik för elproduktion framöver kommer man kunna köra på den el som produceras.
Sen är jag med på ditt tänk att man bör undersöka flera framtida tekniker och inte låsa sig vid en som för tillfället funkar bäst. "Lösningen" är troligen lite av en blandning, även om den viss del kan vara större än de övriga.
Det finns invändningar mot båda dessa premisser vilket redan diskuterats.
Dessutom har du i mitt tycke missförstått de främsta fördelarna med vätgasdrift, nämligen
1) att den inte är beroende av en infrastruktur av rejält kraftförsörjda laddstationer utan ett system som påminner om existerande nät av pumpstationer där vätgas levereras och distribueras ungefär som vilket drivmedel som helst, bensin, diesel, fordonsgas. Funkar även på ställen där man inte har ett tillräckligt utbyggt elnät. Du anger inga övertygande argument till att detta skulle vara ett problem.
2) Att fordonet inte behöver dra runt med enormt tunga batteripaket utan kan använda bränslecellsteknologi som är betydligt lättviktigare i sammanhanget och ger en högre effektivitet i det avseendet. Här förstår jag inte alls vad du menar, vi talar om en synnerligen etablerad teknologi i fordonssammanhang och några större effektivitetsbekymmer måste du i så fall redovisa med referenser. Visst det produceras värme under konvertering vätgas till el men varför skulle detta vara ett problem? Värme produceras även av traditionell batteriteknologi under urladdning.
Likaså ditt resonemang att en batteribil "kan köra på alla bränslen"... det kan givetvis även en vätgasbil göra. Vi talar enbart om två olika typer av energibärare här, batteri eller vätgas där båda har potential att ge noll utsläpp, med olika förtjänster och nackdelar.
Jag håller med dig om att man kan se möjligheter att kombinera dessa (och framtida) teknologier för att nå max nytta och kostnadseffektivitet för den enskilde fordonsägaren med sin användningsmix.