Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Jag är positiv till vätgasproduktion för lagring av överskottsel! Det är en av lagringslösningarna som jag tror kan fungera även för lite längre perioder. Däremot är jag väldigt skeptisk till att man ska frakta runt det i hela landet och försöka köra bilar på det. Där tappar man en stor del av fördelen med vätgas enligt mig.
Har du en vanlig elbil med batteri kan du också köra på vätgas, för lagras vätgas kan man sen använda det i större anläggningar för att producera elektricitet, och då även ta vara på ev överskottsvärme. Verkningsgraden om man använder det på det viset bör vara lättare att få upp än om det ska in i bilar, där lösningarna ofta blir dyra då de inte får väga mycket eller ta plats.

Det är en av de fördelar jag ser med elbilarna, de är inte beroende av en viss energibärare utan beroende på vad som än kommer för teknik för elproduktion framöver kommer man kunna köra på den el som produceras.

Sen är jag med på ditt tänk att man bör undersöka flera framtida tekniker och inte låsa sig vid en som för tillfället funkar bäst. "Lösningen" är troligen lite av en blandning, även om den viss del kan vara större än de övriga.
Du bygger din argumentation på två premisser. 1) Att det finns ett kraftnät med tillräcklig kapacitet att försörja alla nuvarande och kommande laddstationer, även privata. 2) Att detta sätt att använda fordon passar alla användningssätt, dvs att man har möjlighet att ta den tid det tar för laddning under långresor, att det finns tid och tillfälle till detta.

Det finns invändningar mot båda dessa premisser vilket redan diskuterats.

Dessutom har du i mitt tycke missförstått de främsta fördelarna med vätgasdrift, nämligen
1) att den inte är beroende av en infrastruktur av rejält kraftförsörjda laddstationer utan ett system som påminner om existerande nät av pumpstationer där vätgas levereras och distribueras ungefär som vilket drivmedel som helst, bensin, diesel, fordonsgas. Funkar även på ställen där man inte har ett tillräckligt utbyggt elnät. Du anger inga övertygande argument till att detta skulle vara ett problem.

2) Att fordonet inte behöver dra runt med enormt tunga batteripaket utan kan använda bränslecellsteknologi som är betydligt lättviktigare i sammanhanget och ger en högre effektivitet i det avseendet. Här förstår jag inte alls vad du menar, vi talar om en synnerligen etablerad teknologi i fordonssammanhang och några större effektivitetsbekymmer måste du i så fall redovisa med referenser. Visst det produceras värme under konvertering vätgas till el men varför skulle detta vara ett problem? Värme produceras även av traditionell batteriteknologi under urladdning.

Likaså ditt resonemang att en batteribil "kan köra på alla bränslen"... det kan givetvis även en vätgasbil göra. Vi talar enbart om två olika typer av energibärare här, batteri eller vätgas där båda har potential att ge noll utsläpp, med olika förtjänster och nackdelar.

Jag håller med dig om att man kan se möjligheter att kombinera dessa (och framtida) teknologier för att nå max nytta och kostnadseffektivitet för den enskilde fordonsägaren med sin användningsmix.
snepo skrev:Ja vi får se vad politikerna bestämmer i slutänden. Vet aldrig vad som är bäst. Men bensin och Diesel har funkat i alla år. Kanske inte det billigaste,men finns överallt
Det jag och en del andra försöker säga är att det är väldigt oklokt av politiker att hålla vissa specifika teknologier under armarna med div subventioner och bidrag, i synnerhet med en så dynamisk teknisk utveckling som sker. Det är talande att vi endast har 4 vätgasmackar i Sverige idag, detta samtidigt som vi sett tydliga tecken på att kraftnäten inte räcker till längre i tillväxtregioner i syd och även andra ställen i landet i spåren av nedläggningar av viktig baskraft (kärnkraft). Man promoverar teknologier baserat på batteriladdning som inte kan skalas upp som det ser ut idag pga kraftnätsbrister samtidigt som man nedprioriterar vad som skulle kunna vara lösningar, detta genom nuvarande subventions/bidragssystem.

Förhoppningsvis är det bara en djup ignorans eller okunskap som ligger bakom men svårtolkat.

Kort sagt, det ser inte bra ut på längre sikt vad gäller energiförsörjning i Sverige. Produktionsmässigt har vi strategiska satsningar på baskraft typ modern kärnkraft som skulle ha behövt satts igång för decennier sedan för att ge effekt idag och under de närmaste decennierna, detta har man underlåtit att göra och nu får vi och kommande generationer ta konsekvenserna av detta. Likaså kraftnätens ägande som man helt huvudlöst sålt ut till vinstdrivande och ofta utlandsägda bolag istället för att ta kontroll över för att matcha nuvarande och framtida behov via en noga planlagd och samordnad utbyggnad.
Derank skrev:njae, vi har det bra, för bra kanske. Det ska inte vara billigt att äga/köra bil, tycker jag.
Det har aldrig varit billigt men det är en fortsatt nödvändighet för att landet ska funka och då kan det inte bli orimligt dyrt. Alla kan inte åka tunnelbana, tåg, buss, spårvagn, cykel till jobbet eller stormarknaden eller vart de behöver förflytta sig.
Derank skrev:jämfört med många andra länder är det både billigt att köpa och att äga bil i Sverige.
Visst men vi är ett glesbefolkat och synnerligen avlångt litet land, går inte att tro att lösningar som fungerar för storstadsregioner och i tätbefolkade länder neråt Europa kan vara normerande för landet som helhet. Sverige behöver privatbilismen annars funkar det inte för oss.
Inte nämnvärt mer tättbefolkat exempelvis i Polen, där kostar soppan 13kr litern och genomsnittslönen är 15.000kr. Som att soppan skulle kosta ~25kr litern i Sverige med andra ord.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 445

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]

Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]