Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jag har bara hittat för Volvo lastbilar :-(

Vet nån om en sådan artikel eller rent av tillverkat en sådan?
F49EFCF2-00CD-4E78-BD5F-9713411CE931-11285-0000083C1FB1D247.jpg
F49EFCF2-00CD-4E78-BD5F-9713411CE931-11285-0000083C1FB1D247.jpg (44.46 KiB) Visad 2630 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Få undersökas men Volvo cars har lekt med tankarna. Jag är ännu ej nån ledguru men jag tycker ljuslinjerna är att föredra än bakgrundsbelyst som truck versionen har. Integrerade ljuslinjer kräver väldigt mycket hobby arbete. Kanske gör en helt ny frontemblem mha 3D skrivare jmf med att skära upp en befintlig emblem. Ljuslinjer skapas med belyst klarplast?

Denna mha bakgrundsljus, kanske duger, färdig från hyllan?
497FA93A-E028-47AF-894F-2044F0A32BC4-11726-0000087FEEA74C90.jpg
497FA93A-E028-47AF-894F-2044F0A32BC4-11726-0000087FEEA74C90.jpg (61.37 KiB) Visad 2465 gånger
http://www.matronics.eu/category/trucks ... fh-fm-2013

av III
Det finns viss problematik. Man får inte ha andra lyktor på en bil än vad ece-reglementet föreskriver. Vissa är det krav på, andra får man ha, och då finns det krav på hur de ska vara utformade. Jag kan inte se vad man skulle kunna klacificera den typen av belysning som om man ser det ut tillverkarperspektivet. Kvar finns då eftermarknadsprylar om någon vill tillverka. Men att Ce- märka för funktionen lär bli svårt. Utan märkning javisst. Sen kommer ju användandet och där är vi som äger och kör. Det klassas då som en otillåten lykta (annan lykta) med risk att bilen blir underkänd eller att föraren kan bli rapporterad. Ex har ju volvobuss haft belyst emblem på någon elbuss men det var ej okej på allmän väg.
Men välgjort hade det helt klart varit snyggt tror jag, i alla fall lite fräckt.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
Tycker det är snyggt. Har också sett det som eftermarknad till Volvos lastbilar. Som någon påpekar borde det inte vara helt lagligt. Mercedes lastbilar finns detta som ett orginaltillbehör att få stjärnan i fronten lysandes. Undrar hur dem löst det, eller om det rent av är olagligt på dem med.
av III
RichardCardell skrev: lör 23 feb 2019, 14:04 Tycker det är snyggt. Har också sett det som eftermarknad till Volvos lastbilar. Som någon påpekar borde det inte vara helt lagligt. Mercedes lastbilar finns detta som ett orginaltillbehör att få stjärnan i fronten lysandes. Undrar hur dem löst det, eller om det rent av är olagligt på dem med.
Den har en egen strömställare. Vilket såklart inte gör det mera tillåtet att köra omkring med.
av stevvee
RichardCardell skrev:Tycker det är snyggt. Har också sett det som eftermarknad till Volvos lastbilar. Som någon påpekar borde det inte vara helt lagligt. Mercedes lastbilar finns detta som ett orginaltillbehör att få stjärnan i fronten lysandes. Undrar hur dem löst det, eller om det rent av är olagligt på dem med.
Reglerna gäller enbart upp till en viss höjd. Ovanför den höjden är det fritt. Dock minns jag inte höjden i huvudet ! Men därför kan lastbilar se ut som julgranar men personbilar har det bökigare med det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av RichardCardell
stevvee skrev:
RichardCardell skrev:Tycker det är snyggt. Har också sett det som eftermarknad till Volvos lastbilar. Som någon påpekar borde det inte vara helt lagligt. Mercedes lastbilar finns detta som ett orginaltillbehör att få stjärnan i fronten lysandes. Undrar hur dem löst det, eller om det rent av är olagligt på dem med.
Reglerna gäller enbart upp till en viss höjd. Ovanför den höjden är det fritt. Dock minns jag inte höjden i huvudet ! Men därför kan lastbilar se ut som julgranar men personbilar har det bökigare med det.

Dock är det inte lagligt för lastbilar att se ut som julgranar heller. Dock sällan någon polis som bryr sig om det, men det händer att det sätts böter pga det.

Användarvisningsbild
av RichardCardell
III skrev:
RichardCardell skrev: lör 23 feb 2019, 14:04 Tycker det är snyggt. Har också sett det som eftermarknad till Volvos lastbilar. Som någon påpekar borde det inte vara helt lagligt. Mercedes lastbilar finns detta som ett orginaltillbehör att få stjärnan i fronten lysandes. Undrar hur dem löst det, eller om det rent av är olagligt på dem med.
Den har en egen strömställare. Vilket såklart inte gör det mera tillåtet att köra omkring med.
Ja det är sant att där sitter egen strömställare till det. Känns dock märkligt att det inte sitter en hastighetsspärr på när belysningen i fronten kan vara aktiv. Det sitter ju på de flesta lastbilarna till backljusen, även om det såklart går att programmera bort så är det spärrat ”original”. Tror dock ändå det är olagligt. Men nu ska jag sluta gå offtopic.

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]