Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för alla svar. Skulle önska jag hade mer info, men tyvärr var det en snabb koll efter jobbet av en bil tillsalu utan tillgång till felkodsläsare för volvospecifika koder.

Antingen släpper jag denna bil och letar en annan bil men är det ett standardfel på nyare volvo så känns det som den nya bilen kan få samma fel. 21.000 mil är inte mycket. Då kan rejäl prutning vara en väg. Men de potentiella felen verkar många, CEM, bromsgivare, BCM – alla tydligen skitdyra. Skulle ju kunna vara en ABS krans eller givare, men då borde det kanske vara ett annat meddelande.

Om felet med BCM inte är så vanligt kanske enheter från skroten funkar.

Ingen verkar längre laga BCM/ATE ABS MK25…

Om man skaffar en ”ebay-VIDA-läsare”, kan man fixa denna typ av fel, eller är tex BCM inte möjlig att programmera med den ”VIDAn”? Dvs kan man individanpassa en BCM med kinaVIDA, flasha har jag förstått inte går, kanske är det de som man gör med BCM?

Kommen från saab ng9-3 så verkar läsningen om V70/S80 peka på att det är ett lika uselt elsystem på dessa volvo-bilar, nu är det ju några få leverantörer av bilelkomponenter och alla bilar i denna ”generation” har ju ganska många styrenheter så kanske är det så här det är. Ibland känns det som att volvo 850 och Saab 9000 var den sista generationen bilar som är hyfsat krångelfria men ändå har en komfort som fortfarande duger för vardagsbruk.
Troligen rätt förhandlingsbart... Då bilen hade lite andra småfel och några bulor och behov av iallafall 2 nya däck, avställd, oskattad, obesiktigad så känns det bara aktuellt om den går att få loss för kanske 8.000...

Vad är den värd?

Hade jag vida eller annan felkodsläsare som funkade och kunnat mer om Volvo kanske jag gjort en annan bedömning...
volvofantast skrev:Men vad är han villig att släppa den för?den kan inte vara lätt såld jag ha inte betalt 8000 kr ,4000 kr kanske den kan vara värd obesiktigad,oskatttad och dåliga däxh och diverse övriga fel
Tack för råd, ja, det kanske är mer rätt pris... Jag får fundera lite mera. Eller leta en annan bil. Bra att lära sig om typfel på att läsa på forum och kolla bilar. Man måste börja nånstans när man är ny på ett märke/modell. De flesta som säljs har höga mil ELLER ngt fel eller obesiktigade, de som är besiktigade, utan kända fel och < 25.000 mil verkar säljas mkt snabbt.

Den är besiktigad några dagar till, så den är ju inte obesiktigad... ÄN... Ja, den är nog svårsåld om det inte är ett intermittent fel, säljaren får igenom den genom besiktningen och säljer den till någon som inte bryr sig... Kan inte minnas jag såg felmeddelandet när jag började köra bilen, så kanske går det lyfta batteripolen (eller nolla koden) och med tur komma igenom besiktningen. Då är den nog inte omöjlig sälja... Jag får se, om säljaren hör av sig igen, jag har ställt några frågor...

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]