Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lar63 skrev:
Spoiler »
En liten plump i protokollet är att det inte finns någon elvärmare i T8:an så som det var i D6:an. Känns inte så miljösmart. Sedan är ju förbränningsmotorn onödigt stor, tycker även att kommande T6 är onödigt stor. Hade räckt väl med 175-200 hk.
Just det här tycker jag är så märkligt och får faktiskt mig att tveka.. Jag vill kunna ta dem här korta 10-20min resorna på ren el utan att behöva starta en värmare när det är under 10 grader.
Zanders skrev: ons 20 feb 2019, 08:35
lar63 skrev:
Spoiler »
En liten plump i protokollet är att det inte finns någon elvärmare i T8:an så som det var i D6:an. Känns inte så miljösmart. Sedan är ju förbränningsmotorn onödigt stor, tycker även att kommande T6 är onödigt stor. Hade räckt väl med 175-200 hk.
Just det här tycker jag är så märkligt och får faktiskt mig att tveka.. Jag vill kunna ta dem här korta 10-20min resorna på ren el utan att behöva starta en värmare när det är under 10 grader.
Det lustiga är att Elvärmare finns kvar men inte i dom bilarna som levereras till Norden. Mycket konstigt gjort utav Volvo
stevvee skrev:
lar63 skrev:
Spoiler »
Det lustiga är att Elvärmare finns kvar men inte i dom bilarna som levereras till Norden. Mycket konstigt gjort utav Volvo
Då är det ju ännu märkligare. Krockar den med något som vi har i Norden istället eller har någon bara varit dumsnål någonstans tro?
Haft min 1 vecka nu, 40 mil, gäller att ladda har jag märkt, bensinmotorn drar som min andra bil, ej hybrid och mitt namn skvallrar lite om märket på den😀 Annars nöjd, bra kvalité. 0,8 i förbrukning hittils och då har jag laddat bra men behöver ladda mer om jag ska nå Volvos siffror.
BR911 skrev:Haft min 1 vecka nu, 40 mil, gäller att ladda har jag märkt, bensinmotorn drar som min andra bil, ej hybrid och mitt namn skvallrar lite om märket på denBild Annars nöjd, bra kvalité. 0,8 i förbrukning hittils och då har jag laddat bra men behöver ladda mer om jag ska nå Volvos siffror.
Och själv ligger jag på 0,4 totalt Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
lar63 skrev:
Spoiler »
Tycker det är helt rätt av Volvo att ha bränslevärmare på den nordiska marknaden. Har en passat GTE (väntar på en xc60 T8) med elvärmare vilket enligt mig är helt värdelöst. Effekten är för låg så den klarar inte av att få bort is vid förkonditionering utan jag får använda bränslevärmaren istället.
Dessutom stjäl elvärmaren ca 25% av räckvidden när det är minusgrader så jag är tveksam till att den i mitt fall är ett bättre miljöval än att ha en bränslevärmare puttrandes vid färd.
RaymondShaw skrev:
lar63 skrev:
Spoiler »
Tycker det är helt rätt av Volvo att ha bränslevärmare på den nordiska marknaden. Har en passat GTE (väntar på en xc60 T8) med elvärmare vilket enligt mig är helt värdelöst. Effekten är för låg så den klarar inte av att få bort is vid förkonditionering utan jag får använda bränslevärmaren istället.
Dessutom stjäl elvärmaren ca 25% av räckvidden när det är minusgrader så jag är tveksam till att den i mitt fall är ett bättre miljöval än att ha en bränslevärmare puttrandes vid färd.
Jag har både el och bränslevärmare på min TE idag och elvärmaren klarar av att smälta snö och is för mig iaf. Givetvis själ den räckvidd men det tycker jag är ok om jag bara ska in till stan en snabbis och hem igen. På längre turer så kör jag också med bränslevärmaren men att ha en bränslevärmare som får starta och gå i 10 minuter är inte speciellt nyttigt för den och den lär då sota igen rätt snabbt.
RaymondShaw skrev:Tycker det är helt rätt av Volvo att ha bränslevärmare på den nordiska marknaden. Har en passat GTE (väntar på en xc60 T8) med elvärmare vilket enligt mig är helt värdelöst. Effekten är för låg så den klarar inte av att få bort is vid förkonditionering utan jag får använda bränslevärmaren istället.
Det handlar bara om effekt på värmaren, har haft två Outlander PHEV innan min XC60 T8 och de kunde med lätthet värma kupén och isa av rutorna med elvärmaren. Eftersom laddaren på bilen oftast är inkopplad när man kör värmaren så är det en ren idiotlösning av Volvo att inte ha en elvärmare på T8:n.
popnit skrev:Jag har haft min i 4 veckor och kört ca 400mil och jag är helnöjd!
Dom senaste 6 åren har jag ägt och kört xc60 d5 men denna är ett kliv upp i premiumklassen.
Visst, det finns mer att önska men jag tycker att den håller en hög standard.
Laddluckan måste man få en viss känsla för att stänga.
Jag kan tycka att bilen är lite för tung för chassit.
Jag ska uppgradera mitt så fort det finns något vettigt.
Jag har även uppgraderat min med Rica 445hk och 700nm.
Vad tycker du om Rica uppdateringen? Värt att göra? Vad betalade du?
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]