- ons 20 feb 2019, 22:58
Lycka till med nya bilen, vad det nu än blev!
inconvenience skrev: ↑ons 20 feb 2019, 22:54 Skriver här som ett litet avslut då jag sålde bilen idag.Jobbigt när det blir sådär, men som du säger är det skönt att bli av med problemet och kunna återgå till en normal vardag utan att fundera på om/när bilen ska haverera.
Tecknade en leasingbil hos större bilfirma som tack vare det erbjöd sig kolla på bilen utan kostnad. De konstaterade att kopplingen behöver bytas och även växellådan. Han sa något om att det eventuellt bara behövde bytas delar i lådan men hur som helst behövde en begagnad låda köpas in. Kostnad för kalaset ca 25' (vilket var en glad överraskning i sammanhanget för mig som räknat med typ 50') men det var en ganska osäker uppskattning. De trodde svänghjul var OK men kunde inte lämna klart besked innan de plockat isär allt.
Vi vägde och velade huruvida vi skulle sälja vår v50 för att reparera xc70 - det är ju en bättre bil, yngre och har gått färre mil, men med all historik och ångest la vi ner och sålde den för 24' idag i befintligt skick. Kanske var det helt fel beslut men jag tror att mitt psyke behövde släppa den där bilen. Hade något nytt pajat om en månad hade jag kreverat. Dessutom var det dags för service så det behövde också räknas in i priset.
Ang. reklamation hos ARN diskuterade jag det lite med bilhandlaren vi leasade nya bilen hos. Han trodde det skulle vara i stort sett omöjligt att få rätt. Visserligen bör en växellåda hålla mer än dryga 17000 mil och hade problemet kommit efter några hundra mil eller inom 6 månader efter köp hade vi kanske haft en chans men nu med 2000 körda mil och lite över ett års ägande skulle det bli väldigt knepigt då det ligger på mig att bevisa att felet fanns då jag köpte bilen och för dom räcker det med ett protokoll som visar att de testat den utan anmärkningar på lådan.
En väldigt tråkig erfarenhet, det kändes lite vemodigt när jag var där idag och lastade in däcken, men nu vet jag i alla fall var jag INTE ska inhandla framtida bilar...
Lycka till med nya bilen, vad det nu än blev!
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...
- By hassebever