- tor 06 sep 2007, 11:00
Jag har en Volvo 855 GLT -97 med sommardäck i dim 205/55-16. Jag vet att jag egentligen ska ha 205/50-16 men jag tror bilen går bättre med 55 profil och det ligger inom 5% marginalen. Dessutom verkar det vara lättare att få tag i 55 profil. Nog om detta. Nu är det dags att köpa dubbdäck. Jag har ett uppsättning nästan nya koreanska friktionsdäck, men jag tyckte bilen gick så dåligt med dessa förra vintern så nu vill jag ha riktiga dubbdäck. Min gamla Saab 900 gick faktiskt bättre i snön i vintras med slitna dubbdäck än vad 855:an gjorde med dessa nästan nya friktionsdäck.
Nu är frågan vilken dim jag ska välja för dubbdäcken. Ska jag ha kvar samma dim eller ska jag byta till 195 eller 185 mm bredd med ngt högre profil? Vad är forumets åsikt? Är det risk för att däcken så att säga "flyter ovanpå" snön med 205:or, eller inträffar detta först vid bredare dimensioner? Rimligen borde väl bilen normalt gå stadigare med 205:or? Jag vet att lågprofilsvinterdäck har blivit mycket bättre de senaste åren och att utvecklingen i stort sett avstannat på vinterdäck av normalprofil eftersom efterfrågan är så liten idag.
/Per
Nu är frågan vilken dim jag ska välja för dubbdäcken. Ska jag ha kvar samma dim eller ska jag byta till 195 eller 185 mm bredd med ngt högre profil? Vad är forumets åsikt? Är det risk för att däcken så att säga "flyter ovanpå" snön med 205:or, eller inträffar detta först vid bredare dimensioner? Rimligen borde väl bilen normalt gå stadigare med 205:or? Jag vet att lågprofilsvinterdäck har blivit mycket bättre de senaste åren och att utvecklingen i stort sett avstannat på vinterdäck av normalprofil eftersom efterfrågan är så liten idag.
/Per