Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Leopold skrev:
JEriksson skrev:
Leopold skrev: tis 19 feb 2019, 18:04

Förlåt om jag blandar mig i men en rätt uppenbar subvention är ju denna som går till att betala folks ladduttagsinstallationer. Knappast gratis för skattebetalarna.
Om det hade funnits kvar kan jag hålla med men den finns inte längre, tog slut vid årsskiftet som övriga stödet för om t.ex. en BRF ville söka
Jättebra om detta äntligen tagits bort, har dränerat bort en väldig massa miljoner som kunde gått till betydligt vettigare ändamål vad avser klimatet och miljön. Tex utbyggnad av vätgas-macknätet som nämndes för att möjliggöra en högst vettig komponent i omställningen till mera CO2-neutrala drivmedel.
Hela skattekostnaden för laddboxarna var 13 miljoner kronor. Kaffepengar och räcker inte till några vätgasstationer på långa vägar.
Lövet skrev:
Leopold skrev:
JEriksson skrev: Om det hade funnits kvar kan jag hålla med men den finns inte längre, tog slut vid årsskiftet som övriga stödet för om t.ex. en BRF ville söka
Jättebra om detta äntligen tagits bort, har dränerat bort en väldig massa miljoner som kunde gått till betydligt vettigare ändamål vad avser klimatet och miljön. Tex utbyggnad av vätgas-macknätet som nämndes för att möjliggöra en högst vettig komponent i omställningen till mera CO2-neutrala drivmedel.
Hela skattekostnaden för laddboxarna var 13 miljoner kronor. Kaffepengar och räcker inte till några vätgasstationer på långa vägar.
Som jag ser det visar det bara ännu en gång på en total ignorans från politiskt håll hur de olika intäkterna från den sk "gröna skatteväxlingen" borde läggas. Symbolpolitiken som drivits under lång tid är inte trovärdig för fem öre, det är en så otroligt liten del som investeras i system som verkligen kan spela roll på sikt givet de uttalade målsättningarna av klimat- och miljömål.

Jag vill se en fullständig redogörelse för hur de kraftigt ökade skatteintäkter som kommit av uppräkning av bränsleskatt osv verkligen har använts... hög tid att syna detta spektakel i sömmarna.
Leopold skrev: tis 19 feb 2019, 18:47 Jag vill se en fullständig redogörelse för hur de kraftigt ökade skatteintäkter som kommit av uppräkning av bränsleskatt osv verkligen har använts... hög tid att syna detta spektakel i sömmarna.
Det är ju bara att kika i budgeten, den är offentlig. 2% går till stöd för förnyelsebar produktion och att stödja energieffektiviseringar.

98% går till att täcka andra hål i budgeten,
VolvoB20 skrev:
Leopold skrev: tis 19 feb 2019, 18:47 Jag vill se en fullständig redogörelse för hur de kraftigt ökade skatteintäkter som kommit av uppräkning av bränsleskatt osv verkligen har använts... hög tid att syna detta spektakel i sömmarna.
Det är ju bara att kika i budgeten, den är offentlig. 2% går till stöd för förnyelsebar produktion och att stödja energieffektiviseringar.

98% går till att täcka andra hål i budgeten,
Jo jag kände till svaret ska erkännas. Märkligt att såpass få har observerat detta... och att ännu färre reagerar. Tror inte jag är ensam om att känna mig fullkomligt grundlurad vad gäller nyttan av de skatter som är relaterade till de transporter jag är tvingad till i arbetet, även för meningsfull fritidsverksamhet.

Hade det verkligen investerats på allvar i något som kan bedömas som verkningsfullt på sikt mot de klimat/miljöproblem som förespeglas, helt ok för min del. Tyvärr är det inte så och då är det väldigt långt ifrån acceptabelt från min sida.
___
PS. Några exempel på kraftfulla satsningar i linje med utsagda klimat/miljömål:

1) Att modernisera och bygga ut vår åldrande kärnkraft (baskraft) med modern teknologi med betydligt högre verkningsgrad - nödvändigt för att balansera nuvarande kraftnäts kapacitet på kort sikt i de sydligare regionerna utan import av smutsig kolkraftsel från Polen etc, efter nedläggningar av gammal kärnkraft i närhet till produktionsregioner. Bortfallet kan ej ersättas av tex vindkraft eftersom det inte är baskraft utan enbart transient kraft.

2) Att investera ordentligt i fjärde generationens kärnkraft där man genom breeder-teknologi använder gammalt utbränt kärnavfall som bränsle, minskar därmed behovet av slutförvaring högst radikalt samtidigt som man minskar behovet av att utvinna nytt uran för driften. Det handlar om att utveckla energisystem för framtida generationer och således av strategisk natur - högre risker, högre insatser men med prospekt om att arbeta upp spetskompetens.

Som jag ser det behöver man arbeta efter båda dessa linjer parallellt.
Lucif3r skrev:Det där med trådlös laddning tror jag än så länge beror på säkerhet och kostnad. Det är ju inte direkt 5V ~1A det handlar om som till mobiler. Men någon gång kommer det säkert trådlös laddning även till bilarna.
Trådlös laddning sker genom induktiv koppling. I princip bygger man en transformator i två delar, där den ena sitter i laddaren och den andra i det som ska laddas. Detta fungerar även på längre håll, men den effekt som kan överföras är bland annat beroende på hur nära varandra delarna kommer.
Det finns trådlös laddning till elbilar redan, men då är den fasta delen av transformatorn nergrävd i markplanet och bilen har sin del av transformatorn på undersidan. Denna del i bilen måste då sänkas ner så den lägger sig ovanpå den fasta delen för att det ska fungera med någorlunda rimlig effektivitet. Detta är ren fysik.

Med sådana luftgap som antyds här i tråden lär det vara effektivare att ta upp det gamla förslaget om att sätta en vindsnurra på taket, så är bilen alltid laddad...
Man har lyckats ladda trådlöst med en överföringseffekt på 120kW med 15-16cm avstånd och 97% effektivitet. Min bil har markfrigång på 15cm.

"The 120-kilowatt charger reportedly operates with 97 percent efficiency. In a lab test, researchers showed how power can be transferred between two magnetic coils to charge a battery pack over a distance of six inches."
https://www.google.com/amp/s/www.digita ... 120kw/amp/
joel80 skrev: ons 20 feb 2019, 09:36 Man har lyckats ladda trådlöst med en överföringseffekt på 120kW med 15-16cm avstånd och 97% effektivitet. Min bil har markfrigång på 15cm.

"The 120-kilowatt charger reportedly operates with 97 percent efficiency. In a lab test, researchers showed how power can be transferred between two magnetic coils to charge a battery pack over a distance of six inches."
https://www.google.com/amp/s/www.digita ... 120kw/amp/
Konstig som fasiken det där, hur saker kan ändras över tid.

Innan har man klagat på magnetfält på microtesla och utfört elsaneringar och det var ett väldans hallå om att pluskabeln i volvobilar avgav ett svagt magnetfält som ni säker minns man tog upp överallt i pressen, det magnetfältet var ju dessutom väldigt lågfrekvent. https://www.svd.se/farliga-magnetfalt-i-volvobilar

Men nu minsann ska man brassa på laddning på flera hundra kW över induktion som kommer skapa magnetfält i MegaTesla klassen och till på köpet pulserande med upp till hundra kHz vilket tilsammans borde öka påverkan med en faktor en miljon på allt runt omkring och ingen reagerar det allra minsta. :-o :-o :-o.

De där 3% som inte överfördes lär ju genomsyra hela kvarteret.
Variosboy skrev: ons 20 feb 2019, 10:05 Som fan läser bibeln...

Joels inlägg är ju bara ett citat från ett lab-test som visar att det går med låg förlust.
Finns väl ingen som påstått att man ska ladda elbilar med den effekten??
Även om du laddar med standard 20 kW hemma på garageuppfarten är det ju faktiskt 20 kW som överförs trådlöst via magnetfält på ett par hundra kHz. Det måste ju ge grymma magnetfält i närheten.

Flera hundra kW är ju vid snabbladdnings stationerna. Och där är väl induktionsladdning ännu mera intressant för det ska vara smidigt.

Tycker bara det är lustig att det kan ändras så kapitalt från tidigare när det häxjakt på alla magnetiska fält, och det skulle saneras bort från arbetsplatserna tex. Som exempel kan jag nämna att kontorsrummet på jobbet ovanför en transformator i källaren blev uppmärksammat av skyddsombudet och fick skärmas, och då är det ju minimalt med magnetfält jämfört med induktionsladdning.

Alla kan inte ha rätt, antigen är extremt starka pulserande magnetfält helt ofarliga ... eller så är det inte det. Det kan inte vara både och på samma gång.

Jag utger mig inte för att veta vilket som är rätta svaret. Kanske är rädslan för starka pulserande magnetiska fält bara en löjlig fobi hos folk?

Så här ser det ju ut i marknadsfolkets värld, absolut inget av fältet smiter utanför-
Bild
Så här ser det ju ut i verkligheten, även om man försöker hålla så mycket av det pulserande fältet inneslutet som möjligt. Men har man 15 cm i mellan så kommer mycket att smita ut..
Bild

Här kan man ju tex läsa vad som händer om man utsätter hjärnan för ett kraftigt magnetiskt fält.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transcran ... timulation
Ja det finns en hel del bekymmer med att försöka utveckla den över 100 år gamla batteriteknologin vidare (fordonssektorn) inte minst vad gäller den infrastruktur som krävs... tycks ha nått vägs ände mer eller mindre. Alltför begränsad teknologi.

I Kina händer det grejer som vi nog kan se som något vi relativt snabbt kommer att motsvarigheter till på hemmaplan:
Kod: Markera allt
http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-flyttar-subventioner-fran-batterier-till-vatgas
___
Fick inte länken att fungera men bara kopiera in i godtycklig webbläsare så ser ni vad jag ville länka till.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 445

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hej , hur tar man av instegslisten på Volvo […]

Har en V70 2014 där VOC batteri behöver […]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?