Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Är det någon här som har erfarenheter av att importera en Volvo som skrotats i USA?
T.ex. med title "Hail damage"? Det kanske till exempel är så dyrt att byta bilglass och andra saker som skadats av hagel att det är ogjort arbete? Det kan väl också vara så att det plockats delar från den medans den stått på skroten , som de som säljer den där inte uppger någon info om?
Är det något som kan löna sig? Hade inte tänkt tjäna några pengar på det utan bara använda själv efter jag fixa den.
Tänkte det kostar ändå en hel del pengar att få den till sverige med bl.a. USA domestic transport , sea shipment + insurance , tull och moms?

Mvh Per
Det som borde sänka kalkylen är att det generellt inte är dyrare att reparera bilar i USA än i sverige så om det finns ekonomi i att reparera borde det finnas ett intresse i USA också. Att exportera till sverige drar ju kostnader. Det är väl därför skrotbilar från US hamnar en sväng i östeuropa....
Ska man göra jobbet själv hamnar det naturligtvis i ett annat läge.
Du får också tänka på att när bilen väl är lagad i Sverige är den värd väsentligt mindre än motsvarande sv.såld. Det beror på att marknaden är förstörd av alla snabblagade USA-krockbilar som fixats till i Baltikum.
Jag schablonräknar med 50% på inköpspriset plus reparationen när jag tittar på liknande. Dock var det några år sedan jag köpte något och då var det en "vandaliserad" Jaguar.
Någon hade gått över och repat alla delar utan taket. Den var klar i Sverige för halva priset av motsvarande kostade i Sverige.
Dock hade den några roliga regionstillbehör som inte var så vanliga i Europa.

Dokumentera ALLT om den skall gå att sälja i Sverige. Folk har väldigt svårt att förstå det Amerikanska systemet med inlösen här i Sverige.
Fjonsson skrev: ons 20 feb 2019, 09:01 Det som borde sänka kalkylen är att det generellt inte är dyrare att reparera bilar i USA än i sverige så om det finns ekonomi i att reparera borde det finnas ett intresse i USA också. Att exportera till sverige drar ju kostnader. Det är väl därför skrotbilar från US hamnar en sväng i östeuropa....
Förstår inte riktigt, men är det några regler eller finansiella anledningar som gör att det skulle vara enklare att importera via tex. Lettland? Det blir väll skatt + moms även via tex Lettland. Och jag antar att bilen måste ändå förr eller senare inspekteras av en svensk bilprovning?

Jag menar om jag ska använda den för eget bruk och svensk bilprovning som jag pratat med inte ser något speciellt problem med import av krockskadad (inom rimliga gränser) bil som reparerats på rätt sätt ,från USA förstår jag inte varför jag ska ta den via östeuropa?

Som jag förstår hamnar alla krockskadade i Sverige på skroten ifall försäkringsbolag inte anser det lönt att reparera, vilket en privatperson med rätt hobby kan anse vara värt?

Mvh
PerSvenson skrev:Förstår inte riktigt, men är det några regler eller finansiella anledningar som gör att det skulle vara enklare att importera via tex. Lettland? Det blir väll skatt + moms även via tex Lettland. Och jag antar att bilen måste ändå förr eller senare inspekteras av en svensk bilprovning?
Billig arbetskraft som reparerar och om man har rymligt samvete så finns det billiga delar att tillgå dessutom i Baltikum. Så det är därför det är populärt att bilarna går den vägen.
PerSvenson skrev:
Fjonsson skrev: ons 20 feb 2019, 09:01 Det som borde sänka kalkylen är att det generellt inte är dyrare att reparera bilar i USA än i sverige så om det finns ekonomi i att reparera borde det finnas ett intresse i USA också. Att exportera till sverige drar ju kostnader. Det är väl därför skrotbilar från US hamnar en sväng i östeuropa....
Förstår inte riktigt, men är det några regler eller finansiella anledningar som gör att det skulle vara enklare att importera via tex. Lettland? Det blir väll skatt + moms även via tex Lettland. Och jag antar att bilen måste ändå förr eller senare inspekteras av en svensk bilprovning?

Jag menar om jag ska använda den för eget bruk och svensk bilprovning som jag pratat med inte ser något speciellt problem med import av krockskadad (inom rimliga gränser) bil som reparerats på rätt sätt ,från USA förstår jag inte varför jag ska ta den via östeuropa?

Som jag förstår hamnar alla krockskadade i Sverige på skroten ifall försäkringsbolag inte anser det lönt att reparera, vilket en privatperson med rätt hobby kan anse vara värt?

Mvh
Regelverken är tydligen inte helt identiska när det gäller ursprungskontroll för registrering.
Vi har ju turerna angående dom få Saab 9-5 kombi som byggdes varav ingen hann bli typgodkänd i sverige innan konkursen. Bilarna såldes på auktion och registrerades i andra EU-länder för att sedan kunna importeras till sverige från ett annat EU-land.
Att många USA-skrotbilar passerar via östeuropa beror väl på den billiga arbetskraften samt kanske ett mer flexibelt sätt att se på lagar och regler. Kanske kan man komma undan moms t.ex.

Men det kan också vara så att identiteten den krockade USA-bilen flyttas över till en annan likadan, stulen bil och vips har man en vit bil.

Ska du laga den själv behöver du ju naturligtvis inte ta in den via östeuropa om bilen är typgodkänd i sverige.
Litauen godkänner Salvage titel (inlösen) vid registrering, det gör inga andra EU-länder. Så när bilen väl är reggad i Litauen kan den ändå sen reggas i alla andra EU-länder. Korkat kryphål men så är det.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]