- fre 08 feb 2019, 20:41
I och för sig kan det nog vara så att om däcken slirar olika mycket med olika AWD kan det vara mycket som skiljer systemen ändå. Optimalt grepp har man normalt just innan eller efter släppet kommer (beroende på underlag och däck). Spinner det för mycket händer inte mycket.
Provar du inte med samma däck på de olika bilarna är det svårt att jämföra systemen.
/Fredrik
dannesk skrev:Jag älskar greppet mina dubbfria Hakka R3 ger (har kört på RSi och R2 också, samma utmärkta prestanda). I backen verkar det just nu vara snö och inte is och jag skulle inte bli förvånad om dubbfria Hakka (som fanns på gamla bilen som kom upp) fungerar bättre än de dubbade. Har du provat att skifta (är det samma storlek?)?III skrev:Men om den ena bilen kom upp, den andra har problem trots att alla fyra hjulen slirar så torde det ju i första hand bero på greppet mellan hjul och underlag. Däckens grepp eller underlagetets halka. Hade den konstrat och inte drivit tillräckligt på bakaxeln eller inte bromsat slirande hjul hade man nog kunnat misstänka något fel eller usel programvara eller långsamma fyrhjulsdriftsystem. En tanke generellt är ju att kärvande bromsar påverkar den elektriska diffbromsfunktionen när färdbromsen ansätts för att bromsa spinnande hjul. Men det gäller ju oavsett drivning.Precis min tanke, slirar hjulen så har skillnader i AWD-systemet ingen påverkan. Tror mer på friktionen mellan däcken och underlaget för dubbfria däck tar sig aldrig bättre fram än bra dubbade på ett halt underlag såsom is osv.
I och för sig kan det nog vara så att om däcken slirar olika mycket med olika AWD kan det vara mycket som skiljer systemen ändå. Optimalt grepp har man normalt just innan eller efter släppet kommer (beroende på underlag och däck). Spinner det för mycket händer inte mycket.
Provar du inte med samma däck på de olika bilarna är det svårt att jämföra systemen.
/Fredrik
- By TheSwe