Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dannesk skrev:
III skrev:Men om den ena bilen kom upp, den andra har problem trots att alla fyra hjulen slirar så torde det ju i första hand bero på greppet mellan hjul och underlag. Däckens grepp eller underlagetets halka. Hade den konstrat och inte drivit tillräckligt på bakaxeln eller inte bromsat slirande hjul hade man nog kunnat misstänka något fel eller usel programvara eller långsamma fyrhjulsdriftsystem. En tanke generellt är ju att kärvande bromsar påverkar den elektriska diffbromsfunktionen när färdbromsen ansätts för att bromsa spinnande hjul. Men det gäller ju oavsett drivning.
Precis min tanke, slirar hjulen så har skillnader i AWD-systemet ingen påverkan. Tror mer på friktionen mellan däcken och underlaget för dubbfria däck tar sig aldrig bättre fram än bra dubbade på ett halt underlag såsom is osv.
Jag älskar greppet mina dubbfria Hakka R3 ger (har kört på RSi och R2 också, samma utmärkta prestanda). I backen verkar det just nu vara snö och inte is och jag skulle inte bli förvånad om dubbfria Hakka (som fanns på gamla bilen som kom upp) fungerar bättre än de dubbade. Har du provat att skifta (är det samma storlek?)?

I och för sig kan det nog vara så att om däcken slirar olika mycket med olika AWD kan det vara mycket som skiljer systemen ändå. Optimalt grepp har man normalt just innan eller efter släppet kommer (beroende på underlag och däck). Spinner det för mycket händer inte mycket.

Provar du inte med samma däck på de olika bilarna är det svårt att jämföra systemen.

/Fredrik
Nästan värt att göra en jämförelse med den gamla bilen trots att den har rasat där bak ;)

Kommer den upp lättare trots lagerras m.m så finns det bara att skifta över de mer slitna dubbfria. Tror tyvärr att fälgarna inte passar men får kolla.

Backen är iofs inte rolig nu när den blivit spårig och tillräckligt smal för att man inte håller sig utanför spåren. Blir lite obehagligt när den glider ner i spåren.

Nu är det nästan rent grus i backen
Sådär :)

Bilen har varit inne på verkstad. Inga fel hittade, mjukvaran var rätt, den snurrade på alla däck. Är den var uppe i liften m.m

Bytte oljan och gjorde rent filtret. Tydligen säljs inte filter separat utan de kommer med pumpen.

Nu vill jag ha snö för att de någon skillnad ;)
När bilen är i liften och man kör snurrar alla hjulen även om kopplingen inte styrs alls. Det lilla restmomentet som kopplingen överför, även när den är utan oljetryck, räcker för att sätta fart på bakhjulen när de inte har något motstånd. Men det driver inte så det märks i verkligheten.
Vad jag förstår, är det inte vridmomentet som rensar splinsen, det är vägsaltet som kommer in och får dem rosta bort, nu med kraftigare hylsa tar det lite längre tid. Det är väldigt beroende på hur mycket man kör i salt.

Genom att spruta in lite fett i hylsan så borde man försäkra sig mot en plötslig kostnad på 15.000 kr
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning