Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Inte haft volvo förut, letar en bra andrabil som kommer gå <500mil/år. Vill ha lättmekat och säkert, behöver inte kombi (förstabilen är kombi). S60 och S80 verkar ligga lite lägre i pris och ha lite lägre mil på sig många gånger...

Kollat på en S80 -06 som gått 21000, som har 2 felmeddelanden, bromsassistans service erfordras, anti-sladd serv. erfordras. Meddelandena verkar inte alltid dyka upp från start, men dyker upp i princip direkt man börjar köra. Tyvärr var jag inte påläst vid provkörning för att se som det var vid bromsning eller kraftig styrning det dök upp.

Bilen ska besiktigas vid månadens slut. Priset är nog hyfsat rätt satt till skick, inte toppskick utan lite småskavanker.

Givetvis är rätt väg att läsa ut felkoder eller be att få köpa bilen besiktigad. Tyvärr har jag inte (än) någon felkodsläsare för Volvospecifika koder.

Jag kan försöka pruta, de verkade inte sugna på att själva felsöka mera. Han sa de haft den inne på lokala verkstan för läsa ut felkoder men det fanns inga. Snabb googling ger att troliga felorsaker är pedalgivare, styrvinkelgivare, tryckgivare, rattrulle, abs-kransar eller abs givare, i värsta fall hela ABS styrenheten. Styrvinkelgivare kändes väl också rätt dyrt. Sannolikt är det väl inte flera av dessa kombinerat.

Hittar inte priser på styrvinkelgivare/rattrulle/ABS enhet.

Någon som kan tipsa om troligt "worst case" map kostnad på ovan.

Kändes som en bakdämpare var lite trött, men inte katastrof. Försökte köra i potthål och lyssna efter ljud, men den låter inte värre än vad min fars V70 alltid låtit, jag har kört den till och från sen den var nästan ny... Inga stora klonkningar. Bromsskivor såg OK ut. Handbroms glömde jag kolla. Kändes att växla ok. Koppling vet jag ej hur man kollar, men det kändes inte som det slirade iallafall...

Jag observerade dock att fjäderbenens infästning såg ut att sticka upp någon mm och inte "ligga an" gummikudden. Förstått detta vanligt fel, men inte dyrt att åtgärda och inte heller svårt - men frågan är om det alltid ger nedslag (2a) på besiktningen.

AC ska enl uppgift funka, lite kondens i framlyktor men ok reflektorer. Inredning OK.

Är det nåt annat man bör kolla? Jag har försökt läsa på men inte hittat nån klockren FAQ + checklista.

Det är inte jättemånga billiga s80/V70 med såpass låga mil man hittar. Samtidigt har jag ont om tid just nu, mycket annat, så inte sugen på en bil som kräver massor av jobb, men en kväll är ok. Har inte bråttom att köpa bil, vi har vart utan andrabil i snart ett år...
Vore tacksam för tips hur resonera om denna bil. Känns som både ålder och mil gör den till ett bättre val än bilar i samma prisklass som iofs är besiktigade men då gått 25-35.000 och är ett par år äldre - och kan få samma problem en vecka efter köp. Samtidigt jäkligt trist att få körförbud direkt man köper bilen och börja med att laga saker som uppkommer på besiktningen. Men, men, priset är ju satt efter detta... Frågan är bara HUR dyrt det kan bli med antisladdfelet?
Bromsassistance/anti-sladd låter snarare som fel på BCM (Abs-datorn) eller Abs-pumpen.

Dåliga ABS-kransar bör endast påverka Anti-sladd och ABS.

Dålig rattkrans bör endast påverka Anti-sladd.

Men för att vara helt säker så måste man läsa ut felkod med en felkodsläsare som klarar av Volvo-specifika koder (som små verkstäder och bilbesiktningar etc inte har).

Bakre stötdämpare är jättelätt att byta om du bara har tillgång till en domkraft (givet att du inte har automatisk nivåreglering/nivomat).

Det är normalt att fjäderbenets topp inte ligger an mot karossen som det gör på bilden i den här tråden: viewtopic.php?t=134009 det viktiga är att alla delarna är hela.

Marknaden kryllar dock av S60/S80 som är mer svårsålda än V70. Jag skulle sikta in mig på en som ganska nyligen klarat en besiktning för att ändå känna att man vet vad man har framför sig. Jag köpte en bil som hade ett känt Anti-sladd/ABS-fel vid köpet. Det skulle fixas av säljaren (bilhandlare, fick det inskrivet i köpekontraktet). Men det tog ändå en hel del ork och glädje ur bilköpet när det inte fixades på varken första, andra eller tredje försöket...
Tack för svar, bra bild på fjäderbensfästet, precis så såg det ut (om jag minns rätt) - då vet jag att troligen är det inget jättefel på hjulupphängningar, men även om det är det så är det nog oftast inte dyrt eller besvärligt.

Eftersom båda meddelandena verkar komma samtidigt och ihop är det kanske långsökt att det är två olika problem. Vore bra veta vad BCM resp ABS pump kostar och hur svårt byta, så kan jag försöka pruta med minst det beloppet. Det kan ju vara något enklare. Köper jag bilen så ska jag försöka få tag på en lämplig billig felkodsläsare som klarar volvokoder. Till min förra, numera utdöda, sålda bil (saab) skaffade jag deras verkstadsinstrument vilket räddade mig flera gånger... 9-3gen2, dessutom den som blivit befriad sitt plåttak, är ingen rolig historia sett till elen... däremot var det i övrigt en trevlig bil... Vill slippa turbo, automatlåda, kamkedjor som inte håller bilen ut, cabcylindrar och reservdelar som är restade... plus en gammal s80 är betydligt billigare i inköp... och för det pris denna kostar har jag råd att skrota den om ngt stort rasar...
BCM + Pump brukar kosta från 1500 till 3500 kr ungefär (begagnade, om du köper nytt på Volvo så betalar du lika mycket som bilen är värd). Montering på verkstad kostar ca 1500-3000 kr beroende på hur mycket tur du har. Eventuellt så kommer du behöva ny mjukvara också som måste köpas på en Volvo-verkstad (kostnad ca 1500 kr för både nedladdningen av mjukvaran och inkodningen av den nya delen).

När jag köpte min gamla V70 som behövde ny BCM och pump så stod säljaren för kostnaden, men jag gjorde rundringningen till verkstäderna för monteringen och inkodningen, så det är därför jag vet vad det kostar.

Endera så prutar du rejält eller så väljer du en annan bil, det är mitt råd. Den monetära kostnaden är ganska lite jämfört med den mentala kostnaden i att man måste fixa med en bil som man nyss köpt...
Om det är en rattvinkelgivare så verkar det som att själva delen kostar ca 3000 kr ny (viewtopic.php?t=138199&start=15)

Men jag tror inte att det är det då den inte borde ge felmeddelande på broms-assistance.

Om jag förstår dig rätt så uppkommer felmeddelandet när bilen kommit i rullning (ABS-systemet gör ett självtest vid strax under 10km/h).

Avläsning med en bra felkodsläsare krävs för att kunna ge en diagnos.
Annat typiskt fel som tänder dom varningarna är tryckgivarna på huvudbromscylindern.
Ofta är det bara dålig kontakt, men annars är det nya givare för nästan 7000kr.
Dom är skitdyra!

Men utan felkoder vet man INGENTING!
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]