...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
anp skrev:Är det verkligen rätt att ha ägaransvar med allt vad det innebär med angiveri mm?
Jag ser det som en mycket farlig väg att gå, med kameraövervakning av samhället och angiveri mm till följd av en fullständigt nedrustad poliskår.

Långsökt liknelse:
Om man finner palmevapnet ex,vis. är det då rätt att straffa ägaren till vapnet enbart baserat på att denne var registrerad ägare av det? Är rättvisan och samhället gagnad av att vi fått en person dömd för mordet utan egentliga bevis mer än ett tidigare ägarskap?

Som de skrev i en av länkarna jag lade in. Vid ägaransvar kommer troligen anmälda mc-stölder öka i takt med ökat antal fotade oidentifierbara mc-förare.
Frågan är vad som vinner mest på det, rättvisan eller statskassan...

Om mord, misshandel m.fl grova brott kräver väldigt stark bevisning för att få fram en fällande dom. Varför skulle då inte en simpel fortkörning också göra det?
Mördare kan gå fria om de skyller på varandra, men en fordonsägare skall kunna dömas till både böter och kanske indraget körkort enbart baserat på en fotograferad reg,skylt?

Jepp. håller med anp....att som vv med all säkerhet vill (att göra ägaren av ett fordon) betalnings/straff skyldig är åt helvete fel.

Att mc förare i dagsläget slipper igenom vid straffkamera kontroller rör mig inte i ryggen. Hela denna idiot "säkerhets" debatt från olika myndigheters (politikers) sida har ett enda syfte...... dra in pengar från skötsamma svenskar....INGET annat! De som är naiva nog att gå på dessa tramsiga ursäkter om nollvision & trafiksäkerhet har ta mig f-n huvudet upp i arslet. Om det från politiskt håll verkligen hade funnits vilja & initiativ så hade vi sett riktiga trafikpoliser ute i trafiken vars primära mål/direktiv hade varit att ta fast rattfylla & drograttfylla.....den verkliga faran i trafiken, INTE en skattebetalande produktiv svensson på väg hem från jobbet som kör lite för fort.
av Addekarlsson
Tag_H skrev:
Addekarlsson skrev:Du har så rätt anp. Jag tänkte inte längre än näsan räckte. :lol:
Beror till stor del på att jag är ganska less på dom mc-förare som skiter i allt och alla.

Mvh/ Adde
Snälla Adde, dra inte alla hojförare över en kam.
jag åker oxå hoj :wink:
Men skiter inte i allt och alla.
därimot utnyttjar jag gräddfilen vid fartkamror :)

Om vi tar bort hjämkravet så blir identifieringen lättare :)
men snart måste vi väl ha reg nr ffastklistrat i pannan på hjälmen :evil:
Drar inte alla över samma kam heller. :wink:
Därför jag skrev "dom mc-förare", inte "alla mc-förare".

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
Tag_H skrev:
Addekarlsson skrev:Du har så rätt anp. Jag tänkte inte längre än näsan räckte. :lol:
Beror till stor del på att jag är ganska less på dom mc-förare som skiter i allt och alla.

Mvh/ Adde
Snälla Adde, dra inte alla hojförare över en kam.
jag åker oxå hoj :wink:
Men skiter inte i allt och alla.
därimot utnyttjar jag gräddfilen vid fartkamror :)

Om vi tar bort hjämkravet så blir identifieringen lättare :)
men snart måste vi väl ha reg nr ffastklistrat i pannan på hjälmen :evil:
Du utnyttjar gräddfilen vid fartkameror vilket gör att ni hojåkare får dåligt ryckte . Du talar lite mot dig själv :wink:
av anp
V70BiFuel03 skrev:
anp skrev:Är det verkligen rätt att ha ägaransvar med allt vad det innebär med angiveri mm?
Jag ser det som en mycket farlig väg att gå, med kameraövervakning av samhället och angiveri mm till följd av en fullständigt nedrustad poliskår.

Långsökt liknelse:
Om man finner palmevapnet ex,vis. är det då rätt att straffa ägaren till vapnet enbart baserat på att denne var registrerad ägare av det? Är rättvisan och samhället gagnad av att vi fått en person dömd för mordet utan egentliga bevis mer än ett tidigare ägarskap?

Som de skrev i en av länkarna jag lade in. Vid ägaransvar kommer troligen anmälda mc-stölder öka i takt med ökat antal fotade oidentifierbara mc-förare.
Frågan är vad som vinner mest på det, rättvisan eller statskassan...

Om mord, misshandel m.fl grova brott kräver väldigt stark bevisning för att få fram en fällande dom. Varför skulle då inte en simpel fortkörning också göra det?
Mördare kan gå fria om de skyller på varandra, men en fordonsägare skall kunna dömas till både böter och kanske indraget körkort enbart baserat på en fotograferad reg,skylt?

Jepp. håller med anp....att som vv med all säkerhet vill (att göra ägaren av ett fordon) betalnings/straff skyldig är åt helvete fel.

Att mc förare i dagsläget slipper igenom vid straffkamera kontroller rör mig inte i ryggen. Hela denna idiot "säkerhets" debatt från olika myndigheters (politikers) sida har ett enda syfte...... dra in pengar från skötsamma svenskar....INGET annat! De som är naiva nog att gå på dessa tramsiga ursäkter om nollvision & trafiksäkerhet har ta mig f-n huvudet upp i arslet. Om det från politiskt håll verkligen hade funnits vilja & initiativ så hade vi sett riktiga trafikpoliser ute i trafiken vars primära mål/direktiv hade varit att ta fast rattfylla & drograttfylla.....den verkliga faran i trafiken, INTE en skattebetalande produktiv svensson på väg hem från jobbet som kör lite för fort.
Vore intressant att se vad VV gjorde ifall de fick anslag för trafiksäkerhetsarbete. Idag gör de väl det enda de kan med de medel de blir tilldelade.
Märkligt dock att de väljer ett så pass dyrt och samtidigt ineffektivt sätt att övervaka trafiken som fartkameror. ( varje kamera kostar på 10 år 1 miljon kronor, och vi har idag runt 1000 kameror... )

Men det är väl politik bakom deras agerande, istället för logik.

Turligt nog sade EU nyligen nej till alkolås i alla fordon, hade det kravet gått igenom. Då hade vi nog haft ännu färre trafikpoliser i samhället.
För vad skulle de övervaka/kontrollera, som inte redan tekniken övervakade/kontrollerade?

Alkolås borde dock vara ett krav under mycket lång tid, för den som faktiskt kört påverkad.
Allt annat vore litegranna som att vara skyldig till motsatsen bevisats.
Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

:Storfot. Tackar. Självklart tänkte jag […]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]