- sön 17 feb 2019, 15:16
#1299815
Nu har jag bara haft pulkan sen i onsdags eftermiddag, så jag är väl inte bästa referensen. Har hunnit avverka närmare 40 mil.
Överlag är jag väldigt nöjd med bilen, det är dock en omställningsperiod från att kliva upp i en SUV till att kliva ner i en herrgårdsvagn. Att köra med ett ägg under pedalen är jag redan van vid från Lexus laddhybriden jag haft tills nu.
Ljudupplevelse:
Jag är ingen audiofil så B&W var inget som lockade även om jag uppskattar bra ljud. Har HK ljudet och tycker det spelar bra och uppfyller mina ljudkrav med råge.
Ljudnivån i kupén med dubbdäck tycker jag är riktigt bra, visst märker man att man har klorna utfällda, men definitivt inget märkvärdigt.
Förbrukning:
Första dagarna körde jag i hybridläge med tomt batteri, cirka 15 mil med momsad motorvägsfart och Stockholms innerstad underrusningstid. Förbrukningen då var i snitt 10-13L/100km.
Sen i Fredags har jag börjat ladda och kör Pure, har hitills kommit drygt 40km per laddning, blandad körning enligt gällande hastighetsbestämmelser. Gått åt någon enstaka deciliter soppa för kupéklimatatet per resa. Har dock alltid i förväg satt på parkeringsklimatet.
Landsväg i cirka 70kmh i hybridläge med tomt batteri har den snittat 7L/100Km.
Prestanda:
Med nya dubbdäck som inte är inkörda har jag inte pressat bilen från stillastående, men med rullande starter och WOT i performanceläge så sticker den iväg bra. Men den känns lite slingrig pga att den mesta effekten kommer från framhjulen.
Där hade jag nog uppskattat mer om bensinaren drev bak och elmotorerna fram. Men det är ju klart ett mer komplext bygge när man behöver en kardan som tar dyrbar plats för batterier.
Tycker mig läst att många tycker att bensinmotorn kommer in för fort om man trycker för mkt på gasen. Jag tycker tvärtom efter att åkt Lexus några år, att man kan kliva på rätt duktigt på pedalen utan att tvinga igång bensinaren.
I motorvägsfart på el tar omkörningarna längre tid om man inte vill starta bensinaren, kan ju reta bakomvarande fordon som kommer i 140+ i vänsterfilen, men det får man ta. :)
Körupplevelse:
Jag är van vid mer analoga bilar utan lane assist, pilot assist, HUD och allt vad det heter. Lane assisten tycker jag är lite jobbig ibland när man vill byta fil eller ta en avfart utan att blinka, typ när man är själv på motorvägen mitt i natten.
Pilot assist har jag prövat lite, nu är ju vägarna rätt skititga så vägmarkeringarna syns kanske inte optimalt, men jag tycker bilen svajjar lite väl mycket och tar kurvor väl nära ytterkant (där det oftast är mest grus etc.). HUD'en är schysst, kommer dock på mig själv kolla på panelen ibland ändå.
Vet inte om det är en inställning eller ej, men när jag kör Google maps på Android Auto får jag inte upp vägvisning varken i HUD'en eller vanliga instrumentpanelen som med den inbyggda navin, utan bara i mittskärmen. Det blir att man tittar snett ner i 35-40 graders vinkel, när man egentligen borde ha blicken lyft när man kör. Hade gärna sett att integreringen var hela vägen (kan som sagt vara en inställning, bland 1000 som jag missat)
Har inte listat ut hur jag svarar på inkommande samtal eller lägger på luren via ratten ännu, nu får jag trycka på mittenskärmen, vilket känns som en riskkonstruktion. Tidigare bilar har alltid haft möjligheten till att svara/läggs på direkt på ratten med dedikerade knappar. (är säkert en inställning även här, som jag inte hittat).
Laddning:
Mitt laddtanklock bråkar lite, krävs några klick innan den stänger ordentligt.
Full laddning med medföljande laddkabel (10A) tar cirka 4 timmar, laddaren är tyvärr inte ställbar 6-16A vilket jag tycker är lite dåligt. Laddaren är även dyr, närmare 4500kr från Volvo om man vill ha den lite starkare varianten, så det blir ju svårt att ekonomiskt räkna hem en ny laddkabel. För pengarna kan jag tycka att dom kunde slänga med minst en ställbar 6-16A men även kanske en för publika stolpar man kan ha i bilen.
Förvaring:
Bra utrymme i skuffen, gillar att bagagegolvet är i nivå med underkant lucka, så att det inte är en balja. lätt att få i/ur väskor. Förvaring i mittkonsollen är dock väldigt liten, får plats med ett par pennor och en USB sladd i armstödet fram (utöver mugghållarna). Saknar en vettig plats för solglasögonen. Förvaringen i dörrsidorna hade jag önskat kunnat vara lite högre/djupare så P-skivor etc. håller sig där dom ska (inget har trillat ur än dock, bara en upplevelse än så länge).