NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ludde2
Hej . Jag har en v70-08 fas 2 som dieselvärmaren lagt av på, funkat perfekt under de dryga året ja ägt den men nu e de inte ett liv varken på timer eller direktstart. Verkstaden raderade felkoder igår å provkörde flera gånger då funkade den perfekt men nu e den död igen. Nån som varit mä om liknande fel ? Enligt verkstaden går de inte att köpa delar till webasto värmarna som sitter på fas 2:orna utan måste köpa helt ny komplett värmare !!! Verkar helt sjukt om de stämmer ! Hälsn Ludde
av ptrj
Om du bor i närheten av Bromma/Sthlm och vill ha hjälp med din värmare så kan jag inte annat än rekommendera http://www.ebmab.com/. Han har tidigare servat min ebersprächer även om han mest jobbar med webasto. Ärlig, pålitlig, trevlig + att priset t.om. stämde. Liten Far + Son firma som fortfarande lever på yrkeshedern.

Nu tror jag dock att det är ditt batteri som är boven. Hade nämligen samma symptomer samt att bilen gillade att falsklarma i tid och otid.
Mitt batteri laddades varannan vecka och min c-tek comfort eye visade bra värden. öppnade upp batteriet och mätte varje cell. allt såg bra ut.

Men när jag mätte batteriet med multimeter visade den mer än 12,8V. Öppnade jag då förardörren och stängde igen så visade den värden på under 11 V. Detta är ju normalt om batteriet återhämtar sig relativt snabbt. Det gjorde inte mitt. Tog 10 min för att komma upp till 12v igen. 30 min för att komma till 12,5v.
bytte ut mitt 4 år gamla batteri och allt är frid och fröjd nu.

Lycka till.
/peter
Då kan jag också sälla mig till skaran som har/haft problem med värmaren. Var väl en tidsfråga kanske... Ställde tiduret för hemfärden från jobbet men när jag kom ut till bilen stod det bara att tiduret var aktivt men värmaren hade inte startat.

Var på RAW Commedy ikväll och ställde uret och när vi kom till bilen vart det samma visa igen.

Väl hemma så provade jag direktstarten men den satte sig till AV direkt. Vet inte om detta beror på att motortempen redan var uppe i nästan arbetstemp?

Skall kolla ev. felkoder imorgon samt skall ladda batteriet under arbetsdagen för att se om det gör skillnad.

Edit :

Hjälpte inte att ladda batteriet! Fan också. Stänger av sig till av direkt.
Får kolla felkoder sedan...
av Pson99
Det verkar som att min dieselvärmare nu fungerar någorlunda bra trots allt. :)

Hade den inne på Rejmes nu i veckan igen för att kolla upp varför den hade strejkat vid två tillfällen sedan man bytte brännarkammare, glödstift och fläkt - men man kunde inte hitta något fel (läs: felkoder). Något jag tyckte var lite märkligt, men men.
Det man gjorde var att uppdatera mjukvaran till värmaren i alla fall , något som inte blivit gjort på länge.

Faktiskt riktigt härligt att när det är -13 grader komma ut till en varm och upptinad bil, helt underbart.
Ska nog införskaffa mig en Ctek-laddare också så jag kan köra värmaren dagligen (åker som sagt väldigt korta sträckor).
Användarvisningsbild
av peppepp
Ja... Det är vinter och värmaren bråkar, standard. Har liknande problem som inträffar då och då, värmaren kan fungera bra i perioder. Den funkar oftast, men ibland har värmaren helt plötsligt stängt av sig och gett ifrån sig en ganska stor mängd rök. Sen har det även hänt att värmaren helt plötsligt fått för sig o ryka ordentligt även vid autostart. (Ganska pinsamt, för folk tror bilen brinner) Trots att den gick perfekt i en halvtimme bara någon timme tidigare..... Detta resulterar i att värmaren låser sig. Men kan fungera normalt dagen efter igen. Blir inte klok på värmaren!

Styrenheten till den byttes för ett år sedan. Så knappast den som är problemet. Känns även ologiskt att den är igensotad då den fungerar som vanligt, oftast. Vet att batteriet är dåligt, men det borde ju inte vara boven i dramat då den ryker även vid autostart? Kanske spänningsfall till värmaren?
Dessa värmare verkar vara en ständig källa till problem. Mycket beror nog på att de körs många korta stunder och att de p.g.a. det koksar igen. Det bästa är om man kan styra det så värmaren inte startar vid körning korta sträckor.
På min C30 löste jag det så att jag när jag skulle köra kortare sträckor t.ex. till affären för att handla tvångskörde den med direktstarten så att den inte stängdes av under tiden jag var inne i affären. Det tror jag bidrog till att jag endast hade problem med värmaren vid ett tillfälle under de närmare åtta år jag hade C30:n.
Har som alla andra problem med min värmare. V50 -09, 1.6D. Nytt AGM-batteri, Värmaren fungerar och startar på hösten när temperaturen går ner under 5 grader. Ryker dock som en västmanländsk skogsbrand. När det sen går under nollan på termometern och håller sig så hela dygnet så är det kört. Då startar den inte mer på hela vintern. Inga felkoder heller. Vet inte om det är kondens som frusit i den eller om den koksat igen. Märkligt är ju att den alltid startar på hösten.
av falkeman
Hade liknande problem med en dieselvärmare för ett par år sedan, öppnade upp den och rengjorde brännaren, sot som byggts upp under 20000 mil gjorde att den inte startade i köldväder :mad: , efter rengöring funkade den perfekt 5000 mil, tills ja sålde kärran
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]