Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en 960 som inte vill gå på starten längre och funderar på vad som har hänt med bilen.

Bilen stod igång på tomgång i ca 15minuter för att bli varm. Det var -30 grader ute och helt plötsligt ökade motorn i varv och sen small det högt och bilen dog.
När jag vrider på nyckeln tänds alla lampor och instrument som det ska men ingenting händer då jag vrider till startläge. inget klick ifrån solenoiden eller ljud alls ifrån startmotorn.
Det jag kollat hitills är att batteriet har spänning och att alla säkringar är hela och även försökt med starthjälp från annan bil,men helt dött på nyckeln.

Vad tror ni kan hänt? Varför small det? Batteriet verkar inte exploderat.
saker som kan vara orsak - ???
- Batteriet - kollat och testat med annat
-tänker på hydraulisk kamremssträckare och minus 30 ?
-huvudplus brunnit upp??-kollat
-reläer?

Det är en B6304s motor som sitter i denna,alltså 3L V6an. automat.har växeln på P.
Tänker om + en mellan tändningslås och solenoid brunnit,är det ngt startspärrs relä på dessa eller andra reläer emellan. Men varför skulle det smälla till för detta o motorn gå upp i varv strax innan?

Min teori är att kamremssträckaren har havererat och kammen har kommit fel och kolv och ventiler har gjort närkontakt med varandra,men varför är då solenoiden död?-finns det någon avkänning/givare som hindrar att skicka + till startmotorn och motorn hamnar ur nollning ? känner att jag inte hittar någon vettig slutsats ..

tacksam för svar på detta eller några teorier som kan hjälpa .
Kolla att kamremmen är Ok innan du gör något annat. När det är riktigt kallt är det större belastning på delarna.
Det kan vara så att startmotorn "snurrat med" när motorn gick på tomgång, då är startmotorn "helt död" och ohjälpligt förlorad. Detta händer ibland (inte vanligt) och beror oftast på fel i tändlåset, eller att det varit så kallt att delarna i startmotorn inte rört sig som det ska.
Okej ni tror på startmotorn, ja det borde säkert smälla till om den flyger,men 15minuter iliggande? Tänkte krypa under bilen idag och koppla en + kabel direkt på solenoiden för att testa vidare, så då kanske jag ser hur resten av startmotorn ser ut, bara inte startkransen har fått sig en kyss..

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]