Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Är en glad nybliven ägare till en v90 d5 awd polestar med inscription intro 2 med style paket och 21”.

Har läst igenom sänktråden och vad jag befarar så har jag baklut även på min, Tänkte montera Heico 30mm sänkning på den och där följer det ju med några distanser bak för att sänka. Är det någon som har koll på om det är utbytes mot det som sitter original? Alltså om jag lämnar in bilen för att få höjden korrigerad bak så bilen blir jämnhög med nya distanser bak så är det helt onödigt om jag sen ska montera 30mm lägre fjädrar fram och medföljande sänkdistanser bak eller är det inte samma grejer man byter bak?

Måste man kalibrera nått mer förutom hjulinställning?
Tack på förhand
Har du sido bild på bilen? Vill du höja eller sänka?

Sänker du fram 30mm då behöver du förmodligen sänka bak. Jag ska lämna in bilen för sänkning fram 20mm, för äntligen ett hyfsad pris om 3 tusen :-) iom det är en mindre sänk så hoppas jag det ger ett bra stuk. Om inte få man väl efterkorrigera med en mindre sänk bak, vi så se.

Meken bedömde framvagnen, likt andra tyska märken, bibehåller hjulinställningarna.

Dessa distanser bak verkar vara så enkla man kan tillverka själv för att få önskad resultat.

30mm sänksatsen, på bild ser bakre distansen vara en tunn bricka, för att ge största möjliga sänkning.

Vad jag utläser om Volvo korrigerar så höjer de gärna baken o det tar de 4 - 5 tusen för såtillvida det inte går på garantin.

HitTheRoadJack skrev:Har du sido bild på bilen? Vill du höja eller sänka?

Sänker du fram 30mm då behöver du förmodligen sänka bak. Jag ska lämna in bilen för sänkning fram 20mm, för äntligen ett hyfsad pris om 3 tusen :-) iom det är en mindre sänk så hoppas jag det ger ett bra stuk. Om inte få man väl efterkorrigera med en mindre sänk bak, vi så se.

Meken bedömde framvagnen, likt andra tyska märken, bibehåller hjulinställningarna.

Dessa distanser bak verkar vara så enkla man kan tillverka själv för att få önskad resultat.

30mm sänksatsen, på bild ser bakre distansen vara en tunn bricka, för att ge största möjliga sänkning.

Vad jag utläser om Volvo korrigerar så höjer de gärna baken o det tar de 4 - 5 tusen för såtillvida det inte går på garantin.

Självklart måste du göra en hjulinställning efter sänk. Fick jag göra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo att man behöver göra hjulinställning hade jag redan förstått, undrade om det var något mer man behövde göra. Läste i nån tråd om att ljus skulle kalibreras osv?

Jag vill ha ner bilen så mycket som det bara går så det var därför jag tänkte gå på heico satsen. Men då ska det alltså bli jämnhöjd med heicos brickor bak och 30mm sänkfjädrar fram? Det som gör bilen baklåg nu måste ju vara att det sitter för låga klossar bak för std fjädrar? Gjorde en snabbmätning förut och den är 15-17mm lägre bak
Bilagor
2DD3BCAC-3E1A-489F-8097-C887F4289EC7.jpeg
2DD3BCAC-3E1A-489F-8097-C887F4289EC7.jpeg (79.27 KiB) Visad 1703 gånger
Personligen tycker jag det ser helt ok. Det där med bakhäng är en del av designen. Hjulhuset bak är lägre skuren än främre hus, men visst, vi har kunnat konstatera framvagnen, de första my åren avviker lite uppåt, enligt Volvos egna mätningar men håller sig inom toleransen. Den visuella effekten förstärkt med den designad bakhänget.
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]