Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allesammans!

Var på SBP idag och de nämnde att min bil läckte olja mellan motor och låda. Detta har jag läst är ett vanligt fel och funderade inte mer på det.

Men jag har en liten fundering. Om man inte lagar detta utan bara fyller på ny olja när det behövs, kan detta ta skada?

Ändrade topic, så man ser vad tråden handlar om.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av Fluffen
Brukar inte vara farligt om det läcker lite bara. Jag har iallafall ingen lust att betala runt 10 000kr för att byta packbox för att det det droppar lite. :D
av marcusjj
Oj, är det så dyrt :o

Nja, den drar väll ca. 1liter per 100-150mil.
Användarvisningsbild
av Funk
Ja det är i alla fall 10 gånger mer än min S60...

/Thomas
av Ozzy86an
nej fan min 850 har läckt länge nu. glöm inte att fylla på lite då och då bara! =)
av *pettson*
Fluffen skrev:Brukar inte vara farligt om det läcker lite bara. Jag har iallafall ingen lust att betala runt 10 000kr för att byta packbox för att det det droppar lite. :D
Jag vet inte om jag håller med dej riktigt.. det kan låta som att jag är girig för att jag gör iordning just såna läckage..men så är inte fallet riktigt :wink:
MEN fakta är att oljan rinner inte bara ut.. Den går upp på svänghjulet och till sist så rinner den ned på kopplingen. Det som skulle kunnat kosta en summa kostar plötsligt 2500kr mera ( ny koppling istället för bara nytt urtramplager. Och med lite mera tid så har man slirat in oljan i svänghjulet och det betyder byte av detta.. ett begagnat hamnar på 1000kr och ett nytt om man nu har otur med sort och tillgång hamnar på 4500kr.
Summa summarum är att detta *lilla* tråkiga läckage då kostar i VÄRSTA fall..7000kr extra i bara delar mot om det tas tidigt..
Tar man det tidigt och det är en bil som inte gått speciellt långt tar iallafall jag och byter ENDAST urtramplagret. Då talar vi om ca 5000kr inkl material för en 850 manuell.
Lägg nu på 7000 i delar (värsta scenariot)...det blev genast lite dyrare.
12000 för att man inte orkade ta det hela i början.... :cry:

tar man sen fakta att man ger 500 för en oljedunk (4 liter).. Det gör 125kr/liter..
Det ger ju en milkostnad på ( om det tar 150 mil att låta en liter droppa ut)--
0,83kr/mil i dropp.. låter inte så mycket men.. 1500 mil senare har 1250 spänn runnit ut där igenom lite dropp och oljan som skulle kostat 500 spänn.. blev betydligt dyrare eftersom du hällt i olja för betydligt flera kronor. Förvisso så kan väl en koppling komplett tillkomma på en vanlig bil som gått lite längre.. men då är det iallafall ett räddat svänghjul... en kostnad på allt emellan 1000 och 6000 (6000 kostar ett dubbelmassehjul, 4500 för ett vanligt som jag nämnde förut och 1000kr kostar ett bra beggat vanligt svänghjul.)
Normalkostnaden på min fritid brukar hamna runt säg 6000kr inkl material för dom flesta och då byts på kundens begäran komplett koppling och naturligtvis packboxen och ibland svänghjulsbultarna (behöver inte bytas men limmas om hursomhelst.) Samt att ALLTID kopplingsbultarna byts till 12/9 kvalitet.

men som sagt.. några droppar är inte nåt att byta för.. :wink:
av marcusjj
Tack för svaret *pettson*. Bilen har rullat 34000mil nu så jag vet inte om jag vill lägga så mycket pengar på det. Oljan är inte så dyr då jag får av min far som köper in på fat på sitt arbete.

Får hoppas det funkar länge till :)
av *pettson*
marcusjj skrev:Tack för svaret *pettson*. Bilen har rullat 34000mil nu så jag vet inte om jag vill lägga så mycket pengar på det. Oljan är inte så dyr då jag får av min far som köper in på fat på sitt arbete.

det är ju så att allas har inte gått 34000 som förresten bara är inkörd.. min har gått snart 41000 mil..
Du förstår att jag var ironisk om att *några droppar inte är nåt att byta för..*
Det är alltid värt att göra jobbet. För om du så funderar på att byta din bil mot någon annan eller sälja rakt av så kommer frågan.. Och då får du helt enkelt sänka priset på bilen för att denna där kommer att kräva det.. då jobbet inte är gjort..
Sen är det ju så att alla skiter inte pengar så man får kanske samla till detta ett tag.. :wink:
av marcusjj
*pettson* skrev:
marcusjj skrev:Tack för svaret *pettson*. Bilen har rullat 34000mil nu så jag vet inte om jag vill lägga så mycket pengar på det. Oljan är inte så dyr då jag får av min far som köper in på fat på sitt arbete.

det är ju så att allas har inte gått 34000 som förresten bara är inkörd.. min har gått snart 41000 mil..
Du förstår att jag var ironisk om att *några droppar inte är nåt att byta för..*
Det är alltid värt att göra jobbet. För om du så funderar på att byta din bil mot någon annan eller sälja rakt av så kommer frågan.. Och då får du helt enkelt sänka priset på bilen för att denna där kommer att kräva det.. då jobbet inte är gjort..
Sen är det ju så att alla skiter inte pengar så man får kanske samla till detta ett tag.. :wink:
oh, ok. ironin missade jag, jag var nog lite för trött på jobbet :oops:
Ska se om jag väljer att lämna in den för det eller om jag säljer den med felet och säger till den som köper den att den läcker.

Är i tankarna att byta till en dieselbil pga. jag kör endel om året. Sen kan man ju tanka "gratis" diesel hor far min :)
Användarvisningsbild
av Lilja
Håller med pettson angående att göra vid det. Om du inte har tummen mitt i handen kan du köpa en haynes bok och göra det själv annars. :wink:

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]