Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Monsterapan123
Hej alla!
Nu är det såhär att jag har kommit över en "ny" volvomotor mer riktigt en b230fd som endast är körd ca 2 lugna "tomgångs" timmar sedan ny. Allt är komplett och fungerar, och den står i en Volvo original motor testbänk. Problemet är att jag inte vet vad den skulle kunna vara värd. Jag kan tänka mig att någon som vill totalrenovera en klassiker som 2xx - 7xx - 9xx skulle kanske kunna vara intresserad men då är såklart marknaden liten och just liknande objekt är inte så vanliga så blir svårt att skaffa sig en rättvis prisuppfattning. Därav så tänkte jag kolla med er kunniga om vad ni tror att den är värd för den "rätta".

PS: den både beter sig/är/ser ut som ny :)

Mvh M123
av rd350
Kolla vad en original utbytesmotor kostar ( kostade om den ej längre finns), kanske drygt hälften av det går det nog att få. Men kanske mer.
av Monsterapan123
Jo det kanske låter rimligt, vet du på något ungefär hur mycket dom kostade nya eller hur man skulle kunna få fram det? Det bästa kanske är att gå till den lokala volvohandlaren och se vad dom säger...? Mvh
av rd350
Det skulle bli en grov gissning så det är nog bättre du frågar på Volvo. Jag jobbade själv som volvo-mek under elva år och under den tiden la jag aldrig i nån utbytesmotor, annat än begagnade så det var nog inte vanligt att det såldes sådana. Din motor är väl dessutom "fabriksny" och inte renoverad. Själv hade jag nog begärt tio tusen, är det ingen som hugger får man gå ner. Mer är nog svårt att få för den garanterat mest seglivade motor som finns! Ska vara till nån som verkligen vill ha den just för att den e helt ny. :-)
av sicnarf
Hur mycket vill du ha? Nöjd med 6000? Sätt en annons och begär det du vill ha då. Du kan inte fråga Volvo. Hos de kostar det 15000 minst
av rd350
Är väl ganska vettigt att veta nyvärdet. Om det nu är förslagsvis femton (kostar mer) utgår man från det och räknar med att kunna begära ca hälften.
av Monsterapan123
Tack för alla svar :)
Tanken är inte att sälja den som det ser ut just nu, utan att helt enkelt skaffa sig en verklig prisuppfattning/försäkringsvärde.. Men tider ändras och får man ett bra bud så är allt möjligt, men om inte så är tanken att vänta xx antal år för att låta motorn bli ännu mer "ovanlig/speciell". Och om jag själv skulle önska om vad som ska hända med denna motor så skulle det vara att den hamnade i en originalrenoverad 2,7,900 serie eller på ett museum, tror den skulle göra sig som bäst där... men sådant får framtida ägare avgöra. Just nu står den undangömd i tryggt förvar och väntar på bättre tider/möjligheter.
Mvh M123 :-)
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]