Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I vilken bilmodell då?
Att jag frågar beror på att i reklamen sägs det att det bara är till de nyaste bilarna som växellådan påverkas. Det i sin tur beror förstås på att de små VEA-motorerna är så hårt stressade från fabrik, att det inte går att lägga till någon effekt att tala om, utan att tappa alla certifieringar. Så då får de ge sig på något annat, för att få folk att betala.
Men jag upplever det som att uppträdandet våra två femcylindriga XC70, med automatlåda, uppvisar skiljer sig mer åt än vad bara 50 hästapållar borde påverka. Den med Polestar känns betydligt rappare, och så stor skillnad tycker jag inte enbart effektskillnaden skulle göra. Polestarbilen känns betydligt piggare även när man inte gasar speciellt mycket, och toppeffektshöjningar märks ju mest med pjäxan nere i pannrummet.

Så det känns som om det är mer än bara motorn som påverkas, även i bil med femcylindrig motor och sexstegad låda. Men om det är bara för att jag vill att det ska kännas så, och därmed inbillar mig att det är så, eller om det är något verkligt bakom, det vet jag inte riktigt.
apersson850 skrev: mån 11 feb 2019, 10:03 Polestarbilen känns betydligt piggare även när man inte gasar speciellt mycket, och toppeffektshöjningar märks ju mest med pjäxan nere i pannrummet.
Jag har ju flera bilar förutom vår XC70, En av dessa bilar har en lång radda av körprogram att välja mellan. Ju aggressivare läge man väljer, ju snabbare blir gaspedalen. Man får alltså inga extra hk, bara en pedal man inte behöver trycka ned så mycket.

Polestar kör ju samma "trick" för att bilen ska kännas piggare trots samma antal hk.

På den tiden man körde Dakota och Zundap så kallades det snabbgashandtag och inhandlades på Hobbex.... nu laddar man det med mjukvara, men funktionen i sig har inte ändrats. :-) :-D :P
apersson850 skrev:... jag upplever det som att uppträdandet våra två femcylindriga XC70, med automatlåda, uppvisar skiljer sig mer åt än vad bara 50 hästapållar borde påverka. Den med Polestar känns betydligt rappare, och så stor skillnad tycker jag inte enbart effektskillnaden skulle göra. Polestarbilen känns betydligt piggare även när man inte gasar speciellt mycket, och toppeffektshöjningar märks ju mest med pjäxan nere i pannrummet.

Så det känns som om det är mer än bara motorn som påverkas, även i bil med femcylindrig motor och sexstegad låda. Men om det är bara för att jag vill att det ska kännas så, och därmed inbillar mig att det är så, eller om det är något verkligt bakom, det vet jag inte riktigt.
Har BSR steg 1 på min S80 -07, B5254T6 och AWTF-80 SC 6-stegad automat. Det är inte bara ökad effekt utan ett avsevärt högre vridmoment över ett brett register, detta verkar lådan ha blivit informerad om och ändrar växlingsbeteendet ganska markant till det bättre. Växlar tex inte ner för minsta backe eller dutt på gasen som tidigare, absolut inte inbillning utan tvärtom väldigt påtaglig ändring i drivlinans beteende. Behöver inte tillägga att det är en bra mycket roligare körupplevelse, fortfarande silkesmjuka men fasta och fina växlingar även under max acceleration (då ska man inte ha dubbdäcken monterade...).

Sedan för att återknyta litet till trådämnet, javisst det "slirar" litet på växlarna innan lådan blivit varm, det är så det ska fungera "by design" som andra påpekat.
___
PS. Klipper in en liten bild av vad man kan vänta sig av BSR-optimeringen som jag antar är rätt likt vad Polestar åstadkommer, som synes en markant höjning av vridmoment och därmed ett helt annat beteende från automatlådan - mycket högre vrid vid lägre varv vilket påverkar bensinförbrukning positivt under nästan alla körförhållanden eftersom högre växlar kan väljas generellt. Visst, går ju utmärkt att kötta på med kickdowns osv vid behov men det behövs mera sällan med hyfsat med pulver under huven. Men bra att det finns kraftreserver om det skulle behövas. En relativt lätt kärra gör ju givetvis sitt också för vad man får ut av det hela i slutänden, 1513 kg tjänstevikt är närmast en lättviktare idag.
Skärmklipp 2019-02-12 22.52.11.png
Skärmklipp 2019-02-12 22.52.11.png (45.54 KiB) Visad 677 gånger
Har testat lite och ligger jag i 50km/h med jämn gas på plant underlag och släpper upp gasen så sjunker varvtalet direkt 300-500rpm.
När lådan är varm håller den sig på det lägre varvtalet oavsett om jag gasar eller ej.

Även min bil är polestaroptimerad kan tilläggas.
Brainy skrev:Har testat lite och ligger jag i 50km/h med jämn gas på plant underlag och släpper upp gasen så sjunker varvtalet direkt 300-500rpm.
När lådan är varm håller den sig på det lägre varvtalet oavsett om jag gasar eller ej.

Även min bil är polestaroptimerad kan tilläggas.
Oavsett Polestar-optimeringar el dyl, eler inget alls: helt normalt beteende iaf om jag jämför med min gamla Geartronic 2007. Det är meningen att den ska "slira" litet i början vid kall låda för att nå optimal arbetstemp så fort som möjligt.

Det jag kan se under liknade förhållanden är att om jag duttar på med litet kraft i typ 50 så vet ju inte lådan vad jag vill göra. Är det bara en lätt hastighetsökning så återgår den till lockup efter en momentan utvikning uppåt i varv en smula, tuffar på i samma växel med lockup.

Skulle jag välja att spetta på blir det naturligtvis kickdown en-två kanske tre växlar beroende på mina önskemål om kraft och så gör lådan vad den ska i det läget, kör momentbegränsning osv.

Normalt beteende på en Geartronic-låda är att "slira" litet som kall men att gå in i lockup så snart som möjligt vid konstantfart på en 2007-modell i övriga driftsförhållanden. Som jag ser det baserat på "Geartronic" AWTF-80 SC.
__
PS. Oklart vad et är för växellådor ni pratar i tråden, försök vara exakta och specifika.

Den där gamla AWTF-80 SC jag talar om är specad att klara ca 430 Nm utan bekymmer, där ligger jag på en säkerhetsmarginal med mina ynka 390 Nm... ingen aning om vad just denna låda egenligen klarar. Men kan tänka mig bekymmer om man kör 450 Nm+ på denna låda. Kanske talar ni om helt andra lådor.
Jag syftar i alla fall på TF 80-SC. Min motor ska kunna leverera 470 Nm till lådan. Än håller den...
Fullt pådrag bakom en lastbil leder till en fartökning på 80 -> 150 ungefär, tills jag är framför den.
När jag kör på lätt belastning i sådan fart att varvtalet går ner mot ungefär 1300 r/min, då känner jag att min låda ibland släpper lite på lockup. Väljer jag att växla manuellt då låser den mer, varvet sjunker till 1200 r/min och lite vibrationer känns.
Men även i läge D ger den här "semilockup" upp så snart jag gasar lite. Då märks det att lådan låser till, varvet sjunker först ett ögonblick och ökar sedan när farten ökar.
Det verkar som om det fungerar så för att bilen ska gå mjukare i läge D, men ändå använda lockup så snart man drar på lite, för att undvika onödig förbrukning. Nu pratar jag alltså om att gasa lite försiktigt, inte pelle i golvet.

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]