Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

I min bils instruktionsbok står det
"Säkring 1-6 är av typ "Midi Fuse" och får enbart bytas av en verkstad. Volvo rekommenderar en auktoriserad Volvoverkstad."

Vad är orsaken till den texten?

Jag hade nämligen tänkt ta bort Midi-säkringen 80A till värmeelement klimatenhet, tillsatsvärmare PTC i min V50 1.8F för att försöka lokalisera ett fel som gör att bilens belysning ibland flimrar som ett diskotek..
2019-02-10 15.11.42.jpg
2019-02-10 15.11.42.jpg (1.26 MiB) Visad 2438 gånger
Skulle gissa att det har med hur den är monterad att göra, ser ju ut som att man måste skruva loss säkringen. Däremot har jag svårt att se vad som skulle kunna vara "farligt" med det om man plockar batteriet först.
Det står ju att byte av säkring ska göras av volvoverkstad. Kanske menar man att anledningen till varför Midi-säkring går bör undersökas av verkstad.

Men nu ska du ju inte byta säkring utan bara koppla bort den om jag fattat rätt.
Lucif3r skrev: sön 10 feb 2019, 20:50 Jag gissar på att det är för dom är så oskyddade och är så pass hög ampere. Väldigt lätt att få sig en rejäl kyss om man är lite oförsiktig. Vanliga flatstiftsäkringar kan man istortsett plocka ur med tänderna utan att få sig en stöt av.
Det är ju 12v likspänning vi pratar om här. För en rejäl kyss behövs det högre spänning.
Fjonsson skrev: sön 10 feb 2019, 21:24
Lucif3r skrev: sön 10 feb 2019, 20:50 Jag gissar på att det är för dom är så oskyddade och är så pass hög ampere. Väldigt lätt att få sig en rejäl kyss om man är lite oförsiktig. Vanliga flatstiftsäkringar kan man istortsett plocka ur med tänderna utan att få sig en stöt av.
Det är ju 12v likspänning vi pratar om här. För en rejäl kyss behövs det högre spänning.
Prova och lägg en blocknyckel mellan pluspolen och chassit så får vi se om du svarar samma sak....
Prova och lägg din kropp mellan pluspolen och chassit så får vi se om du fortfarande tror du är en blocknyckel...

Skämt åsido så har människokroppen för hög resistans för att 12v ska få upp strömmen i farliga nivåer. Framförallt om du bara pillar med fingrarna. En blocknyckel är ju något helt annat.

Det är orsaken att vem som helst får pilla med 12v.
Det är klart man tar loss batteriets kablar om man ska skruva loss en midisäkring :)
Tänkte mest på om det fanns något tekniskt skäl, med tanke på att dagens bilar är hyfsat komplexa här och var (och inte sällan känsliga)..

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]